FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 20 – Favorittskuespillere (Mannlige)

Jess! Endelig er det klart for en ny liste, og denne gangen er det på tide å lansere mine favorittskuespillere. Det er haugevis med flotte skuespillere der ute som lett kunne vært med på listen, men etter nøye gjennomtenking har jeg kommet fram til at disse 20 fortjente en plass på den endelige topp 20-listen.
Let’s cut through the bullshit, shall we? Here goes:

20. AL PACINO

Hva er det med Al Pacino og brøling? Spiller det egentlig noen rolle, så lenge det funker? Pacino kan brøle så mye han vil, han er TØFF når han gjør det!

19. ROBIN WILLIAMS

Robin Williams er en skøyerfant. En morsom skøyerfant. Men en morsom skøyerfant som i tillegg kan levere gode skuespillerprestasjoner. Se bare på roller som «What Dreams May Come», «Awakenings» og «One Hour Photo» for å nevne noen. Mannen kan spille i tillegg til å tøyse. Det liker man.

18. MORGAN FREEMAN

Morgan freeman har en ro over seg som gir samtlige karakterer han spiller en enorm karisma. Man tror på Morgan Freeman. Og så har han voice-over-stemmen over alle voice-over-stemmer!

17. SEAN CONNERY

Det skal ikke være så altfor mange i denne verden som svarer noe annet enn Sean Connery på spørsmål om hvem som er tidenes James Bond. Men det er ikke rollen som 007 som gjør at Connery havner på topp 20-lista mi. Det er det blant annet hans Oscar-vinnende rolle i «The Untouchables» som sørget for. Og så hadde ikke en av mine favorittfilmer – The Rock – vært det samme uten denne gamlingen som sparker rumpe bedre enn den best trente Navy Seal.

16. PHILIP SEYMOUR HOFFMAN

Philip kan spille ALT! Alt fra homofil, sær forfatter, via prest, til iskald og kynisk bad guy. En karakterskuespiller uten like!

15. STEVE McQUEEN

Steve McQueen hadde et eller annet over sitt vesen i alle filmene han gjorde som gjorde filmopplevelsen til noe spesielt. Hans rolle i Papillon ga meg frysninger, og så gjorde han de fleste (alle?) stuntene selv. Biljaktscenen i «Bullit» er nesten grunn nok i seg selv til at McQueen er på denne listen.

14. JAMES STEWART

Jeg skjemmes over dette, men jeg har bare sett to filmer med James Stewart («It’s a wonderful life» og «Rear Window»). Men de to filmene var nok til å forstå at James Stewart var en av tidenes herligste og en av Hollywoods mest folkekjære skuespillere. Man kan ikke være annet enn glad i James Stewart. Han er rett og slett min film-betefar.

13. PAUL BETTANY

Jeg kan ikke annet enn å beundre en mann som gladelig sprader inn på lerretet klis naken som om det skulle være den naturligste ting i hele verden. Paul Bettany gjør alt han tar i til gull, og får til og med imaginære schizofrenprodukter til å virke troverdig. Og fy så bra han er som Silas i «The DaVinci Code»!!

12. RALPH FIENNES

Ralph Fiennes skremmer meg! Han er så sykt genial som bad guy at jeg vet knapt hvor jeg skal gjøre av meg når han dukker opp på skjermen. Og plutselig er han der i en snill rolle, og jaggu gjør han DET like så bra! Sånt liker man!

11. ED HARRIS

4 ganger Oscar-nominert, men burde vært nominert minst fire ganger så mye! Ed Harris har en tilstedeværelse på skjermen som er til å ta og føle på. Han har en slags ro over seg som gjør at når han først blir forbanna så er det så sykt effektfullt at man får frysninger.

10. LIAM NEESON

Liam Neeson er som Ed Harris når det gjelder framtoning. Han er så rolig og behersket, men så plutselig klasker han til som tidenes über-tough-guy for å redde sin kidnappede datter. Og så har han en stemme som gir ro i sjelen. Sånt liker man.

09. GARY OLDMAN

Gary Oldman må være tidenes beste karakterskuespiller! Så vanvittig mange forskjellige karakterer, så vanvittig mange geniale tolkninger. Ikke en eneste rolle er for vanskelig for Oldman, om det så er som iskald, kynisk og gal politietterforsker eller blodtørstig greve i Transylvania. Gary Oldman er som poteten, og sånt liker man!

08. ALAN RICKMAN

Gi Alan Rickman hvilken som helt rolle, og han vil tilføre den en karisma ulikt noen annen! Dette er skuespilleren som vet å sette liv til karakterer! Kynisk og ekkel sheriff i Nottingham, psykopatisk bad guy i en skyskraper, familiefar som klusser til ekteskapet sitt, deprimert robot… Videre spekter skal man lete lenge etter!

07. DENZEL WASHINGTON

King Kong ain’t nothing on him!! Denzel er fyren man heier på, om han så spiller sleip bad guy! En skuespiller som er så fantastisk at Oscarutdelingen i 2002 ble et av mitt livs største øyeblikk da han vant Oscar for beste hovedrolle for «Training Day».

06. JOHNNY DEPP

Nå kjenner jeg at jeg begynner å få problemer med å omtale hver enkelt skuespiller på denne listen uten å gjenta meg selv, men Depp er som Gary Oldman og Alan Rickman; En potet som kan brukes til ALT! Finnes det i det hele tatt en rolle Depp ikke kan spille? Og når man hører han kjøper opp rettighetene til filmatiseringen av «Shantaram» for å sikre seg hovedrollen, kan man ikke gjøre annet enn å bøye seg i støvet av respekt for denne fantastiske karen.

05. DUSTIN HOFFMAN

Fra autist (Rain Man), via gangsterboss (Confidence) til leketøysbutikkbajas (Mr. Magorium). Det er det bare Dustin Hoffman som klarer. Topp Fem for det.

04. TOM HANKS

Tom Hanks er den eneste jeg vet om som klarer å føre en realistisk og troverdig samtale med en volleyball! Samtidig står det respekt av det å vinne Oscar for beste hovedrolle to år på rad! Og hvem kan vel noensinne glemme Forrest Gump?

03. GENE HACKMAN

Gene Hackman likner på faren min! Men det er ikke derfor han er på topp 3. Gene Hackman kan ikke spille dårlig, og selv om han presterer å takke ja til en rolle i Superman IV, er det noe med resten av CV’en som gjør at han lett kommer inn på topp 3. Roller i filmer som «Mississippi Burning», «Crimson Tide», «Unforgiven», «The Conversation» og «The French Connection», for å nevne noen, er så uforglemmelig geniale at man kan ikke gjøre annet enn å forgude denne fantastiske skuespilleren!

02. SEAN PENN

Som Ralph Fiennes, er Sean Penn også en skuespiller som skremmer meg. Ikke fordi han er skummel, men fordi han er så skremmende GOD at alt han tar i blir til uforglemmelig gull! To ganger Oscar-vinner så langt, men jeg blir ikke forbauset om han når til topps over listen over Hollywoods mest-vinnende skuespiller etter hvert!

01. LEONARDO DiCAPRIO

Leo er ofte grunnen til at jeg kjøper meg film eller går på kino, for jeg vet at dersom det er en ny film som kommer med denne karen, VET jeg at jeg får en god filmopplevelse. Leo har sånn kontroll over karakterene han spiller at det er en sann fryd for øyet! En klar ener!

2 kommentarer på “Topp 20 – Favorittskuespillere (Mannlige)

  1. M
    august 7, 2010

    Savne Spacey. Kanskje Caine. Definitivt O’Toole.

    • Thomas D.J
      august 8, 2010

      Spacey er dyktig, men ikke favoritt. Det samme med Caine og O’Toole.
      Mekk deg ei liste du og da kis! 😀

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den mai 24, 2010 av i Film-stæsj, Uncategorized med stikkord , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 67 544 hits

Bloggurat

Bloggurat

Oppgi e-postadressen din for å abonnere på dette nettstedet og motta varsler om nye innlegg via e-post.

Bli med blant 552 andre abonnenter