FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Filmåret 2013

2013 er over, og som alle årene før, her jeg også dette året kommet meg både på kino og gjort noen innkjøp av nylanserte filmer. Mye mer Blu-ray-snadder kontra kinofilmer i år, men det blir raskt slik når en kinobillett koster like mye som to (og i noen tilfeller tre!) BR-filmer til sammen! OG, som årene før, består årets liste av noen filmer som er produsert i 2012, men ikke kommet på norske kinoer eller butikkhyller før i 2013.

Såh, her min liste over fjorårets beste, middelmådigste og verste filmer:

DE BESTE (8-10/10)
Filmer som ga meg den aller beste kino- og filmopplevelsen, og som lett kan sees opptil flere ganger.

  1. The Hobbit – The Desolation of Smaug
  2. Cloud Atlas (2012)
  3. Django Unchained (2012)
  4. Iron Man 3
  5. Epic
  6. Pacific Rim
  7. Star Trek; Into Darkness
  8. Argo (2012)
  9. Silver Linings Playbook (2012)
  10. Frankenweenie (2012)
  11. End of Watch (2012)
  12. Lincoln (2012)
  13. Zero Dark Thirty (2012)
  14. Rock of Ages (2012)
  15. Elysium
  16. Warm Bodies
  17. Les Misérables (2012)
  18. Fast & Furious 6
  19. World War Z
  20. The Odd Life of Timothy Green (2012)
  21. Jack The Giant Slayer

DE GODE (7/10)
Filmer som mangler det “lille ekstra”, men likevel frister til gjensyn.

  1. Hansel & Gretel; Witch Hunters
  2. Looper (2012)
  3. The Wolverine
  4. Oz; The Great and Powerful
  5. Now You See Me
  6. Beautiful Creatures
  7. Gangster Squad
  8. Seven Psychopaths (2012)
  9. G.I.Joe; Retaliation
  10. Pionér

GREI TIDTRØYTE (5-6/10)
Her kan det være at storyen ikke helt fungerte, men underholdningsfaktoren likevel er skyhøy.

  1. Hamilton 2; Men Ikke Uten Din Datter
  2. Jack Reacher (2012)
  3. The Lone Ranger
  4. The Magic of Belle Isle (2012)
  5. Olympus Has Fallen

DE SKUFFENDE (4/10)
Filmer som jeg hadde store forventninger til, men som snubla i forsøket og havna under middels.

  1. Man of Steel
  2. The Incredible Burt Wonderstone
  3. Red Dawn (2012)
  4. Abraham Lincoln; Vampire Hunter (2012)

GODT FORSØK, MEN… NEI! (2-3/10)
Latterlig dårlige. Ja, rett og slett så dårlige at de faktisk blir morsomme (som garantert ikke var regissørens intensjon!)

  1. Mortal Instruments; City of Bones
  2. Bullet to the Head
  3. The Great Gatsby
  4. Mama

Ooooog tradisjonen tro, har det også dette året vært filmer som har gjort meg fly forbanna over å ha kastet bort et par timer av livet på de. I år er det to filmer som deler denne plassen, og begge er meget gode eksempler på at en filmserie bør avsluttes før det blir altfor mye av det gode:

DEN ELENDIGE (1/10)

  1. A Good Day to Die Hard
  2. Paranormal Activity 4 (2012)

2 comments on “Filmåret 2013

  1. Captain Charisma
    januar 1, 2014

    Artig å se Cloud Atlas så høyt oppe, likte den filmen. Looper synes jeg er klart den beste filmen på listen din sammen med Zero Dark Thirty.

    Syntes det var svært morsomt at 2013 var et lite comeback for grøssere, Evil Dead og The Conjuring. We Are What We Are og Stoker var også to andre fine thrillere.

    Jeg er den som følger amerikanske datoer, så jeg må alltid vente til sommeren før jeg får sett filmene jeg ønsker å se. Men totalt sett har ikke 2013 vært det beste året ser jeg.

  2. Rune Fredstad
    januar 4, 2014

    Jeg har dessverre ikke sett i nærheten av like mange filmer som deg under året som har gått men jeg har prøvd å snekre sammen en liten liste over de som har gjort et eller annet inntrykk på under året som har gått.

    PS: Om du ikke har sett den så sjekke ut The Radi: Redemption – http://shoottheshow.com/the-raid-redemption-2011/

    De Beste:

    Gravity – En av de beste audiovisuelle opplevelsene jeg har hatt så langt i livet. Ekstremt engasjerende og den skaper en atmosfære man bare må oppleve på kino for å tro!

    Rush – Og SLIK skal en bilfilm lages! Fantastisk skuespill, fantastisk regi, fantastisk musikk. En FANTASTISK film!

    Evil Dead Remake (sterkt undervudert horror som strakk strikken!)

    Pacific Rim – Ny definisjon på «popkornaction»

    Hansel & Gretel: Witch Hunters – Wirkola goes Hollywood!

    Now You See Me – Sjarmerende Guilty Pleasure

    World War Z – tettpakket, uvanlig, vellspillt, kun to irriterende scener: love it!

    De gode:

    Iron Man 3 – RDR all the way self om filmen dro det hele altfor langt mot slutten

    Fast and Furious 6: herlig popkornfaktor helt mot slutten som ble altfor drøy men resten av filmen veide elegant opp for dette.

    Looper – balanserte på en knivsegg men holdt balansen og endte opp som en forfriskende filmopplevelse.

    Wolverinne – Sylskarpe klør kombinert med fancy effekter; de maktet å gjøre det hele troverdig og underholdene på samme tidspunkt.

    Star Trek: Into Darkness – Egentlig litt skuffet for den ble litt monoton men det var et effektkaos uten like og fungerte ypperlig som reinspikka underholdning.

    OZ – Årets syretripp; say no more!

    The Lone Ranger – alt tilsier at jeg burde være skuffet men Depp spiller Depp som ingen andre kan og filmen har noen scener som fikk lattertårene til å trille.

    The Worlds End – litt tregere enn Shaun of the dead og Hot Fuzz, men fortsatt herlig underholdene.

    Red 2 – Pensjonister på harrytur med svære våpen fungerte som bare fxxn!

    Riddick – Mer back to basic enn toeren men den nådde aldri høyden til originalen.

    De skuffende:

    Django Unchained – Maktet å vanne ut seg selv men den briljerte når den først var god.

    Rock of Ages – WTF? Genialt utgangspunkt med en skuffende gjennomføring som maktet å kaste bort mang ett skuespillertalent men musikken trakk opp.

    Jack Reacher – smalt godt men altfor sedat til at den huskes hverken som det ene eller det andre.

    The Last Stand – Arnie’s comeback som actionstjerne beviste dessverre bare at tiden har gått i fra han. Herlig fyr sammen med andre 80talls-ikoner men der stopper det også…

    De virkelig gjennomført bedritene møkkafilmene jeg angrer på at jeg så:

    A Good Day To Die Hard – som om Lada skulle lage en Ferrari; det kunne ikke ha gått mer på trynet og det var tydelig at selv Willis ga faen i sin signaturrolle.

    Abraham Lincoln: Vampire Hunter – Begynte bra men stupte rett ad dundas så fort at jeg fikk vondt i hjertet!

    Elysium – NEI NEI NEI! Effektene var like flotte som i D9 men filmen fremsto som en bleik kopi av nettopp D9 og endte opp som noe av kjedeligste jeg har sett på en stund.

    Oblivion – det er greit å leike smart men det går ei grense for hvor langt man kan dra det hele før det ender opp som en lapskaus brygget på hybelkaniner og sagflis!

    Machete Kills – jeg vet, jeg vet, jeg vet; dette er en kultfilm men sjarmen fra eneren var fullstendig borte. effektene var dårlig på en dårlig måte og jeg var mer enn dritt lei halvveis.

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den desember 31, 2013 av i Announcement, Lister.

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

