FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Filmåret 2012

2012 er over, og vi har alle overlevd apokalypsen. Hurra. Og tradisjonen tro er det på tide å liste opp alle de nye filmene jeg har sett dette året. Ettersom jeg er norsk, og vi nordmenn stort sett må vente noen måneder før vi får se en film som er lansert borte hos Onkel Sam, vil noen av filmene på denne listen være filmer produsert i 2011, men som ikke kom på norske kinoer (eller DVD/Blu-ray) før over nyttår. Shit happens.

Uansett, her min liste over fjorårets beste, middelmådigste og verste filmer:

DE BESTE (8-10/10)
Filmer som ga meg den aller beste kino- og filmopplevelsen, og som lett kan sees opptil flere ganger.

  1. The Hobbit – An Unexpected Journey
  2. The Avengers
  3. The Dark Knight Rises
  4. Skyfall
  5. Warrior (2011)
  6. The Artist (2011)
  7. Hugo (2011)
  8. The Descendants (2011)
  9. The Girl With the Dragon Tattoo (2011)
  10. Drive (2011)
  11. 50/50 (2011)

DE GODE (7/10)
Filmer som mangler det “lille ekstra”, men likevel frister til gjensyn.

  1. War Horse (2011)
  2. Mission: Impossible – Ghost Protocol (2011)
  3. The Bourne Legacy
  4. The Best Exotic Marigold Hotel (2011)
  5. Prometheus
  6. The Hunger Games
  7. Extremely loud and Incredibly Close (2011)
  8. Crazy, Stupid, Love (2011)
  9. Real Steel (2011)
  10. Chronicle
  11. Kon-Tiki
  12. Machine Gun Preacher (2011)
  13. Hamilton – I nationens intresse

GREI TIDTRØYTE (5-6/10)
Her kan det være at storyen ikke helt fungerte, men underholdningsfaktoren likevel er skyhøy.

  1. The Amazing Spider-Man
  2. Seeking a Friend for the End of the Word
  3. Battleship
  4. Moneyball (2011)
  5. Men in Black 3
  6. Snow White and the Huntsman
  7. Immortals (2011)
  8. Pitch perfect
  9. John Carter
  10. The Thing (2011)
  11. The Grey
  12. Paranormal Activity 3 (2011)

DE SKUFFENDE (4/10)
Filmer som jeg hadde store forventninger til, men som snubla i forsøket og havna under middels.

  1. Dark Shadows
  2. The Expendables 2
  3. The cabin in the woods

GODT FORSØK, MEN… NEI! (2-3/10)
Latterlig dårlige. Ja, rett og slett så dårlige at de faktisk blir morsomme (som garantert ikke var regissørens intensjon!)

  1. Wrath of the Titans
  2. The Three Musketeers (2011)
  3. Journey 2

Ooooog tradisjonen tro, har det også dette året vært en film som har gjort meg fly forbanna over å ha kastet bort et par timer av livet på den:

DEN ELENDIGE (1/10)

  1. Ghost Rider – Spirit of Vengeance

4 comments on “Filmåret 2012

  1. Stine Olsen
    mars 9, 2014

    what cabin in the woods under de skuffende? :O tror du kanskje ikke skjønte filmen?😛

    • Thomas D.J
      mars 13, 2014

      Å, jeg skjønte den heelt utmerket godt😉
      Den havner under skuffende, enkelt og greit fordi den ikke var som jeg forventet. Den begynte bra, men… Nei, ikke min kopp med te.

      • Stine Olsen
        mars 13, 2014

        trukke du helt skjønte den, hva var det du forventet egentlig? men men alle kan ikke like den samme teen😛 skjønner bare ikke hvordan du kan synes The Girl With the Dragon Tattoo er bra og ikke cabin in the woods

        • Thomas D.J
          mars 14, 2014

          Av den enkle og simple grunn at smaken er som baken. Temmelig delt.😉
          Filmen har en knallkult konsept, men jeg synes ikke det ble utnyttet til fulle.
          Merk for øvrig at jeg kun har plassert den under de som er skuffende. IKKE de som er dårlige. 4/10 er stort sett underholdende filmer, og ja, jeg ble underholdt i dette tilfellet. Greia er at jeg etter filmen følte jeg kunne blitt udnerholdt enda mer, hadde Goddard tatt et par andre grep enn han gjør i denne utførelsen. Sånn er det bare.

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den januar 7, 2013 av i Announcement, Lister.

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

