FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Shame (2011)

Trykk bildet for trailer.

Brandon er en mann som har det meste; en god jobb og en egen leilighet midt på Manhattan, et flott utseende, draget på damene, utstråler en enorm selvtillit, karisma og sjarm. Men han er ensom. Han klarer ikke nære forhold, og har et umettelig behov for sex. Inn i denne tilværelsen dukker plutselig søsteren Sissy opp, med et sterkt behov for omsorg og omtanke. Spørsmålet er bare om hun kan finne det hos Brandon, til tross for at de er søsken og familie skal ta vare på  hverandre…

Det er mye man kan si om Shame, men det er også på samme tid mye man kan la være og si om den. Mitt aller første inntrykk er at dette er en film som er mer oppskrytt enn den fortjener. Dessverre fører de knepene regissør Steve McQueen bruker for å skildre Brandons ensomhet til at filmen blir mer langdryg enn interessant. McQueen er temmelig vågal i skildringen av Brandons umettelige seksualitet, og til tider følte jeg det ble altfor mye av det gode. Hovedfokuset for filmens positive tilbakemeldinger er det for øvrig Michael Fassbender som skal ha. Mannen står fjellstøtt i en knallsterk framstilling av Brandon, og gjør her sin karrieres hittil mest bemerkelsesverdige prestasjon. Samspillet med Carey Mulligan – som også gjør en glitrende rolle som søsteren Sissy -, er formidabelt, og sammen har de en kjemi som er til å ta og føle på.

Kort fortalt er Shame en film man lett kan glemme. Jeg føler ikke den har noe altfor spesielt å fortelle, annet enn at den består av et knippe skuespillere som stråler i sine roller. Regissør Steve McQueen har en fantastisk fin og naturlig touch på sin framstilling, og formidler storyen naturtro og troverdig, men i det store og hele ender det hele med å bli mer langdryg enn interessant. Se denne for Michael Fassbenders skyld. Fyren er monumental!

5/10

6 comments on “Shame (2011)

  1. Ida Therese
    juli 31, 2012

    Hmmm, da lurer jeg veldig på om du kommer til å like «Hunger». Jeg synes McQueen er et geni, og jeg kommer ikke aldri til å glemme verken «Hunger» eller «Shame», selv om jeg skjønner hvorfor du synes sistnevnte kan være litt langdryg🙂 Men at Micheal Fassbender er helt fantastisk uansett rolle er noe det ikke går an å være uenig i!

    • Thomas D.J
      juli 31, 2012

      Det finnes en grense for hvor interessant det er å sitte og se på en mann stå bøtt nekked og tisser…! Selv om det er Michael Fassbender😛

  2. Captain Charisma
    august 2, 2012

    Likte denne bedre enn deg. Flere lag her, og spørsmål man aldri får svar på. Glemmer ikke denne filmen med det første,

    • Thomas D.J
      august 2, 2012

      Et klassisk eksempel på at film er subjektivt😉

  3. Captain Charisma
    august 3, 2012

    Jepp, det stemmer, Thomas. Følelsen man sitter igjen med er det viktigste.

    • Thomas D.J
      august 3, 2012

      Helt klart. Jeg lar aldri kritkkene av en film avgjøre om jeg ser den eller ikke, for jeg har opplevd så mange ganger at en film med terningkast 5 eller 6 har vært en ener eller toer i mine øyne, og vice versa. Nei, ingen skal fortelle meg hva jeg skal like, og jeg prøver å ikke gjøre det samme tilbake😉

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den juli 29, 2012 av i Anmeldelser, DVD med stikkord , , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

