FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Dark Shadows (2012)

Trykk bildet for trailer.

Til jeg gikk inn i kinosalen i dag hadde jeg fortsatt til gode å bli skuffet av Tim Burton. Det har jeg ikke lenger…

Barnabas Collins reiser i 1752 med familien fra Liverpool i England til USA hvor de etablerer en familiebedrift som går så bra at de blir byens store redning og får byen oppkalt etter seg. Etter hvert som årene går, blir Barnabas byens søkkrike playboy der han storkoser seg i den enorme villaen Collinwood Manor. Han lever livets glade dager, inntil han begår en fryktelig feil; å vrake Angelique, en jente som er dypt og inderlig forelsket i Barnabas. For Angelique er ikke som alle andre jenter; hun er heks, og kaster en forbannelse over Barnabas og hans familie – en forbannelse verre enn døden; Hun gjør Barnabas til en vampyr og får ham levende begravd. To hundre år senere sørger tilfeldighetene for at Barnabas blir satt fri, og kastet inn i en temmelig ukjent verden – verden anno 1972.

«Dark Shadows» er – for å gå rett på sak – et klassisk eksempel på en film som leverer nærmest totalt motsatt av det traileren lover. Jeg hadde nært latterkrampe av de bildene vi fikk servert av en trailer som tydelig viste at Tim Burton for en gangs skyld skulle prøve seg på horror-komedie-sjangeren, med vektskåla tippende mer mot komedie. Resultatet er en film som prøver seg på altfor mange sjangre på en gang, uten å fullt ut klare å klore seg godt nok fast til én eneste en av dem. Burtons intensjon er nok å gå litt i mot normalen av seg selv, men i mine øyne snubler han mer enn han briljerer. Forsøket på å gjøre det hele mer… «lystbetont» drukner i et labert forsøk på å blande humoristisk vridd horror med morbiditet og lykkes med det. I tillegg bærer manuset sterkt preg av at det er manusforfattere som har gjort hva de kan for å få mest mulig fra tv-serien filmen er basert på, inn i en og samme film. Dette gjør at det er altfor mange elementer som får en til tenke «hva var vitsen med den scenen?» Det hele blir en for sær lapskaus til at både innbitte Burton-fans og vanlig dødelige ber om en porsjon til. Humoren har mistet den gode «snerten» som er så herlig i de fleste (pokker heller – ALLE!) Tim Burton-filmer, ja, kort sagt mangler «Dark Shadows» den gode gamle Tim Burton-magien vi alle er så glade i.

Jeg hadde et håp om at dersom «Dark Shadows» manusmessig sett ville plumpe, så ville filmen bære preg av at den var et produkt av en haug med folk som hadde «the time of their life» på settet, og gi meg en opplevelse som ville få meg til å trekke nok på smilebåndene til å storkose meg der jeg satt. I stedet bevitnet jeg en kjedelig(!) Johnny Depp, Eva Green som til tross for å være mer sexy enn noensinne, overspiller så til de grader at det er mer flaut enn opphissende, og Michelle Pfeiffer i en rolle jeg ikke for alt i verden klarte å finne interessant!

Men noen lyspunkter er det. Helena Bonham Carter er like skrudd og fantastisk som alltid, og det ER et par riktig fornøyelige scener som får en til å humre godt i setet, men når resten ender opp i noe som kan sammenliknes med det å spise taco uten tacokrydder, sitter man igjen med en god skuffelse plantet i mellomgulvet. Tim Burton, du kan bedre enn dette!

4/10

6 comments on “Dark Shadows (2012)

  1. Rune Fredstad
    mai 18, 2012

    Dakar, endelig tippa for deg nå?😀

    Jeg var så vidt inne på det samme i min omtale; DS er en vanskelig film å få taket for på for hvilket publikum er den egentlig ute å tekkes? Til tross for dette satt jeg og glisa godt igjennom mesteparten av filmen.

    Den subtile fremtoningsbaserte humoren til Depp fungerte, overspillet til Green satt som et skudd Jackie Earl Hayley var jo rå! Jeg er imidlertid enig når det gjelder Pfeiffer; sist gang hun og Burton samarbeidet skapte de en nesten ikonisk rollefigur. Denne gangen ble hun en anonym statist til tross for sin naturlig skjønnhet.

    • Thomas D.J
      mai 18, 2012

      Nei, overspillet til frøken Green sitter ikke som et skudd. Det var teit. ‘Nuff said!😉

  2. Vero
    mai 18, 2012

    Kremt … Hun het altså Angelique, ikke Veronique. Rett skal være rett.

    • Thomas D.J
      mai 18, 2012

      Haha!! Ja, der kan du se! Jeg ble så skuffet at jeg glemte at hun het Angelique! Endret nå😀

  3. stinda
    september 24, 2012

    Har kjøpt filmen for noen dager siden, har ikke sett den enda. men skal det til helgen. Har hørt at selve filmen er dårlig. men grunnen til at jeg kjøpte filmen var for at jeg elsker Tim Burtons filmer. Og jeg er en stor fan av både Johnny Depp og Helena Bonham Carter😀 + at jeg lar meg ikke dømme noen film før jeg har sett den selv🙂

    • Thomas D.J
      september 24, 2012

      Kommer nok til å ende opp i hylla etter hvert denne også, men det er kun fordi jeg har alt av Tim Burton bortsett fra denne. Men ja, jeg også elsker Johnny Depp og Helena Bonham Carter. Jeg håper bare for din del at du ikke har like store forhåpninger til denne som det jeg hadde. Få høre hva du synes om den når du omsider har fått sett den da?🙂

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den mai 18, 2012 av i Anmeldelser, Kino med stikkord , , , , , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

