FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 10 – Steven Spielberg

Denne listen har jeg ruget på lenge, så nå er det sannelig på tide å lansere den. Steven Spielberg har lenge vært min aller største favorittregissør, takket være sin enormt gode evne til å fortelle historier som rører langt inni hjerterota. I tillegg har mannen en imponerende evne til å variere, hvor han viser alt fra sterke skildringer fra 2.verdenskrig, til knallspennende skattejakter for hele familien. Det fortjener en liste. Så her er mine ti Spielbergfavoritter, rangert etter personlig favoritt (og skulle du savne en dypere begrunnelse for hvorfor akkurat disse ti filmene kom på listen, vil jeg heller anbefale deg å se disse trailerne, og la bildene tale for seg, framfor at jeg gjentar meg selv på hver linje):

10. JAWS (1975)

09. THE ADVENTURES OF TINTIN; THE SECRET OF THE UNICORN (2011)

08. MUNICH (2005)

07. AMISTAD (1997)

06. CLOSE ENCOUNTERS OF THE THIRD KIND (1977)

05. SAVING PRIVATE RYAN (1998)

04. HOOK (1991)

03. E.T.; THE EXTRA-TERRESTRIAL (1982)

02. SCHINDLER’S LIST (1993)

01. JURASSIC PARK (1993)

2 comments on “Topp 10 – Steven Spielberg

  1. FInfin liste. Det morsomme med lister av regissørar som Spielberg er variasjonen og smaken som kan komme fram. Med unntak av å kunne kalle filmane hans publikumsvennlege er det vanskeleg å finne eit samlebegrep. Du er inne på noko når det er snakk om å røre, men til Jaws får eg det ikkje til å passe. Likevel. Artig.

    På mi liste ville suspense blitt vektlagt. Duel og Jaws ville ha komme høgt opp. Deretter ville eventyr fulgt, det beste av Indiana Jones. Og Catch Me If You Can hadde fått plass. Men tilogmed for meg som ikkje ser på meg sjølv som stor Spielberg-fan ville det blitt ein jobb å velge ut dei ti beste.

    • Thomas D.J
      mars 16, 2012

      Ja, det er nettopp derfor jeg presiserer i innlegget at dette er mine favoritter. Vurderte et øyeblikk å la det bli en topp 20, men fant ut det var mer enn nok med ti🙂

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den mars 16, 2012 av i Film-stæsj, Lister med stikkord , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

