FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 20 – Jerry Bruckheimer

Jerry Bruckheimer er for meg synonymt med ekte Hollywoodaction. Ser man reklame for en film som er produsert av selveste Bruckheimer vet man som regel at man har noen gode popcorn-timer i vente. Slik jeg ser det, er det takket være Bruckheimer at det gode 90-tallet nettopp er det GODE 90-tallet når det gjelder gode actionfilmer. Mannen serverte oss klassikere på klassikere som «The Rock», «Crimson Tide» og «Enemy of the State», for å nevne noen, alle filmer som i senere tid har satt en viss standard for hvordan action skal lages. Dette gjør at mannen fortjener en topp-liste. Så her er mine 20 Bruckheimer-favoritter:

20. ARMAGEDDON (1998)


«Armageddon» er i grunn en katastrofalt elendig film, men underholdningsverdien av denne, nettopp fordi det er så mye teit i den, er såpass høy at den havner blant de 20 beste.

19. PEARL HARBOR (2001)


Denne kunne vært så suverent mye bedre, hadde de bare ikke falt for fristelsen å plassere invasjonen av Pearl Harbor midt inne i den mest klissete, latterlige, og klisjefylte kjærlighetshistorien noensinne. Men de fantastiske slagscenene veier opp litt, må innrømme det.

18. THE SORCERER’S APPRENTICE (2010)


Arti’ te’ ungan! ……. og arti’ te’ mæ…. må jeg innrømme😉

17. NATIONAL TREASURE 2; BOOK OF SECRETS (2007)


En ren kopi av eneren, men kommer med på listen fordi filmer hvor de jakter på skatter bare rett og slett ER fornøyelig.

16. BAD BOYS 2 (2003)


Klassisk 90-talls Bruckheimer-action som gjør sitt comeback i 2003, fortjener en plass på lista.

15. REMEMBER THE TITANS (2000)


Fordi jeg er en sucker for Disney-produserte filmer baserte på virkelige hendelser. Ja, jeg er en crybaby.

14. DANGEROUS MINDS


What I said on no. 15. Bortsett fra at dette ikke er Disney.

13. GONE IN 60 SECONDS (2000)


Fordi her fikk de samlet all verdens biljaktscener i EN og samme film! Sier vi. Awesome!

12. CON AIR (1997)


Nicolas Cage i samme storform som i «The Rock» fra året før. Enormt.

11. NATIONAL TREASURE (2004)


Fordi, som jeg sa om nr 17; Filmer om jakter på skatter er konge!

10. PRINCE OF PERSIA; THE SANDS OF TIME (2010)


I forhold til spillet fra det glade 80-tall, var det en enorm mengde mangler her, men som adventurefilm i sin helhet er den helknall!

09. DÉJÀ VU (2006)


Filmer som omhandler tidsreiser kan lett få en til å fnyse og le, men ikke når Jerry Bruckheimer og Tony Scott teamer opp med det. Da blir det spennende og enormt!

08. BAD BOYS (1995)


Martin Lawrence og Will Smith. ’nuff said!

07. PIRATES OF THE CARIBBEAN; THE CURSE OF THE BLACK PEARL (2003)


Her var jeg fristet til å slenge med alle tre (nei, ikke firer’n, for den var bare teit), men oppfølgere er og blir oppfølgere, så vi nøyer oss med den første og beste.

06. ENEMY OF THE STATE (1998)


Nok et samarbeid mellom Bruckheimer og Tony Scott, og hei hvor det svinger! Dette tror jeg sannelig må være tidenes beste jakte-på-filmer!

05. BLACK HAWK DOWN (2001)


Bruckheimers (foreløpig) eneste samarbeid med storebror Scott (Ridley), noe som fører til en actionfilm med litt mer seriøs handling enn bare skyting og biljakt og whatnot. Og det FUNKER! Så Jerry? Du må gjerne kontakte Ridley for et samarbeid igjen snart!

04. DAYS OF THUNDER (1990)


Bruckheimer og Tony Scott igjen. Helt konge. Igjen! De fikk meg nesten bilinteressert med denne filmen!

03. TOP GUN (1986)


Bruckheimer og Tony Scotts første av totalt seks(!) samarbeid. Flyfilmer som dette klarer Hollywood aldri å toppe, med mindre de får Bruckheimer og Scott til å gjøre det igjen. Og det ryktes jo for øvrig at de nettopp HAR planer om det, med en oppfølger. Hjelpes…!

02. CRIMSON TIDE (1995)


Tony Scott setter standarden for hvordan actionthrillere skal lages. En av tidenes beste u-båtfilmer dette, kun toppet av «Das Boot» i min mening.

01. THE ROCK (1996)


Action blir bare ikke bedre enn dette! Denne filmen så jeg seks ganger på kino da den kom, og revolusjonerte min filminteresse. Det er takket være denne filmen jeg er så filmnerd som jeg er!

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den februar 1, 2012 av i Film-stæsj, Lister, Uncategorized med stikkord , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,331 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

