FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Unknown (2011)

Trykk bildet for trailer

Dr. Martin Harris våkner på et sykehus i Berlin, etter å ha ligget i koma i 4 dager grunnet en alvorlig bilulykke. Snart oppdager han at hans egen kone ikke kjenner ham igjen, og en ukjent mann har tatt over identiteten hans. Han har ingen identitetspapirer, og nå er det eneste som står i veien for ham og sannheten, et team med godt trente drapsmenn som skyr ingen midler for å få ham av veien. Men Harris er villig til å kjempe med nebb og klør for å bevise sin sanne identitet.

«Unknown»s kanskje aller største styrke, er at den i første omgang ikke faller i fellen for å bli forutsigbar, en felle det er lett å havne i med slike thrillere. Her får vi servert en handling som stadig overrasker med gode vendinger, og konstant lar deg sitte på kanten av setet og gruble på hvordan i all verden dette skal ende. Selv tok jeg meg i å ofte granske skuespillernes utrykk, for å se om jeg kunne avsløre hva de egentlig mente, samt se etter detaljer og avsløringer i omgivelsene, noe som gjør at jeg satt med enorme forventninger til hvordan det hele ville løses. Og det er nettopp denne løsningen som trekker litt ned i karakter. Uten å avsløre for mye, kan jeg si såpass at jeg følte det ble hakket for lettvindt. Selv satt jeg med følelsen av å ha sett dette før, og at det nærmest endret filmen fra en knallsterk thriller, til en standard action-flick. Det som for øvrig redder denne vendingen, er et drivende godt ensemble foran kamera. Liam Neeson er som alltid god i sin rolle, en rolle som viser at denne mannen kan gjøre alt fra koselige romantiske komedier, til hardbarka badass-roller. Diane Krüger er nydelig som alltid, January Jones portretterer Harris’ kone formidabelt, og det er riktig så fornøyelig å få et gjensyn med Aidan Quinn.

Kort oppsummert er «unknown» en god film. Den er uforutsigbar, spennende, og drives framover av gode skuespillere som trives i rollene.

7/10

2 comments on “Unknown (2011)

  1. Vero
    januar 23, 2012

    Premisset for filmen får meg til å tenke på den gamle 90-tallsklassikkeren «The Net» med Sandra Bullock (som jeg forøvrig synes å huske at jeg syntes var veldig kul og spennende). Må jo se den, og så blir det interessant å se om den går i en annen retning enn den som fra nå av blir «referansefilmen».😉

    • Thomas D.J
      januar 23, 2012

      Aaah, The Net! Husker den var helknall da den kom. Vært moro å tatt et gjensyn med den ja, og se om den har tålt tidens tann🙂

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den januar 21, 2012 av i Anmeldelser, DVD med stikkord , , , , , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

