FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Filmåret 2011

Etter en liten «pause» (sist gang jeg laget en liste over årets filmer var for tre år siden) , er det endelig på tide å oppsummere filmåret som har vært. Inspirert av Stians liste, gjør jeg denne gangen en liten vri, og lister opp ALLE de nye filmene jeg har sett i 2010, framfor kun de beste.

Her er min liste over fjorårets beste, middelmådigste og verste filmer:

DE BESTE (8-10/10)
Filmer som ga meg den aller beste kino- og filmopplevelsen, og som lett kan sees opptil flere ganger.

1.    Inception
2.    Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
3.    The Adventures of Tintin; The Secret of the Unicorn
4.    How To Train Your Dragon
5.    The King’s Speech
6.    X-Men; First Class
7.    Thor
8.    The Fighter
9.    Black Swan
10.    True Grit
11.    127 hours
12.    The Social Network
13.    Toy Story 3
14.    Trolljegeren
15.    Rango

DE GODE (7/10)
Filmer som mangler det «lille ekstra», men likevel frister til gjensyn.

16.    Captain America
17.    Rio
18.    Cowboys & Aliens
19.    Super 8
20.    Tangled
21.    Paul
22.    Water for Elephants
23.    The Kids Are All Right
24.    Winter’s Bone
25.    The Town
26.    The Beaver
27.    RED
28.    The Karate Kid (2010)
29.    Cars 2
30.    TRON; Legacy

GREI TIDTRØYTE (5-6/10)
Her kan det være at storyen ikke helt fungerte, men underholdningsfaktoren likevel er skyhøy.

31.    Transformers; Dark of the moon
32.    Sherlock Holmes; A Game of Shadows
33.    Pirates of the Caribbean; On Stranger Tides
34.    Salt
35.    Legend of the Guardians; The Owls of Ga’Hoole
36.    Green Lantern
37.    I am Number Four
38.    Gnomeo & Juliet
39.    Battle; Los Angeles
40.    Hereafter

DE SKUFFENDE (4/10)
Filmer som jeg hadde store forventninger til, men som snubla i forsøket og havna under middels.

41.    The Green Hornet
42.    Sanctum
43.    Wall Street; Money Never Sleeps
44.    The Chronicles of Narnia; Voyage of the Dawn Treader
45.    Megamind
46.    Shrek For Ever After
47.    Machete

Og til slutt, selv om det smerter meg å nevne den igjen

DEN ELENDIGE (1/10)
Filmen som i 2010 var det aller mest bortkastede makkverk jeg noensinne har bevitnet, og som gjorde Twilight-sagaen til Ringenes Herre-materiale!

48.    Skyline

9 comments on “Filmåret 2011

  1. Rune F.
    januar 5, 2012

    om du så disse filmene i 2010 vil jeg gjerne ha en kopi av kontakt-listen din😀😀

    • Thomas D.J
      januar 5, 2012

      Hemmelig😛

      • Rune F.
        januar 5, 2012

        Egoistiske fxxn🙂

        Jeg orker ikke å rangere alt jeg så i 2010, ei heller i 2011, men av listen din så har følgende utmerket seg:

        De virkelig gode:

        (WARRIOR!!!!!!)
        Trolljegeren
        Inception
        Winters Bone
        The Town
        127 Hours
        Social Network
        X-Men: first class
        Transformers Dark of the Moon

        De skuffende og bedritne (fra «best of the worst» til «ulidelig rævva!!»):

        Cars 2
        Machete
        Green Lantern
        Captain America
        Skyline

        • Thomas D.J
          januar 5, 2012

          Oi, likte du ikke Captain America?? Syns de klarte å kjøre en nokså god story i den.

          • Rune F.
            januar 5, 2012

            Nope!

            Jeg er fullt innenforstått med selve CA og at han er selve erke-patrioten i den amerikanske tegneserieverdenen, men jeg synes det ble for ekstremt på det store lerretet med altfor mye tørt pjatt som igjen gikk utover karakterutviklingen. Legg så til en gjeng skuespillere som i mine øyne presterte langt under forventet så ble dette for meg en særdeles dørgande kjedelig affære.

            Men, jeg er langt fra noen tegneserieekspert og for å sikre meg mot eventuelle hatmails og giftige firfisler i postkassa: film er subjektivt🙂

    • Thomas D.J
      januar 9, 2012

      Herregud! NÅ først innså jeg hva du mente med denne kommentaren! Haha, kanskje en ide å endre tittelen til «Filmåret tjue ELLEVE»??😛

      • Rune F.
        januar 9, 2012

        hahahahahaha, bedre seint enn aldri😀

        Men NÅ ser det litt mer normalt ut😉

  2. Vero
    januar 10, 2012

    Megamind var skuffende? Virkelig?? Den er uten tvil en av de desidert flotteste animasjonsfilmene jeg har sett på lenge! Hysterisk morsom, veldig søt, og med plot twist på plot twist. Tror jeg har sett den minst ti ganger allerede.😀

    • Thomas D.J
      januar 11, 2012

      I forhold til mine skyhøyt enorme forventninger, så var den skuffende ja, plot twist på plot twist eller ei. For alt jeg vet, kan det hende jeg var i feil humør da jeg så den, så det kan hende den får bedre karakter ved gjensyn.

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den januar 5, 2012 av i Announcement, Lister, Uncategorized.

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,307 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

