FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 10 – Jim Carrey

Jeg fikk en oppfordring av en kompis å lage en topp ti-liste med Jim Carrey-filmer. «Ja vel,» sa jeg. «Det er greit.» Så, etter å ha hatt en aldri så liten Jim Carrey-intensiv på skjermen i stua, føler jeg meg klar for å rangere de ti beste Jim Carrey-filmene. Når det er sagt, har Jim Carrey aldri vært en skuespiller jeg har hatt som favoritt. Ikke at han er en dårlig skuespiller, men fordi mannen stort sett oppfører seg som en klovn på lerretet og vanskelig å ta seriøst, og en rangering basert på skuespillprestasjoner, så seg dernest som et dødfødt prosjekt. Men en gang i blandt dukker det sannelig opp en film hvor mannen viser at han kan være seriøs også. Dette resulterer i en liste basert på de Jim Carrey-filmene jeg liker best, samt de hvor han gjør de beste rollene. Snurr liste!

10. THE MASK (1994)
Foruten Ace Ventura, klovnefilmen over alle klovnefilmer. Samtidig hysterisk morsom.

09. DUMB AND DUMBER (1994)
Samarbeidet med Jeff Daniels. Gud hjelpes! Radarpar!

08. I LOVE YOU PHILLIP MORRIS (2009)
Jeg hadde aldri i min villeste fantasti kunne sett for meg at Jim Carrey kunne spille SÅ overbevisende homofil!

07. ME, MYSELF & IRENE (2000)
Slagsmålet med seg selv. Gud hjelpes!

06. YES MAN (2008)
Feelgod til tusen. Og inspirerende!

05. LIAR LIAR (1997)
Scenen i rettssalen. Herre! Og så en fin liten story innimellom all moroa også.

04. BRUCE ALMIGHTY (2003)
Aldri har jeg hatt verre latterkrampe i en kinosal!

03. THE TRUMAN SHOW (1998)
Den første filmen jeg så med en tilnærmet seriøs Carrey-rolle. Og så er Ed Harris med.

02. ETERNAL SUNSHINE ON THE SPOTLESS MIND (2004)
Knall story, og Kate Winslet. ’nuff said.

01. THE MAJESTIC (2001)
For det første; en fantastisk historie som varmer om hjertet. For det andre; en fantastisk historie som varmer om hjertet. For det tredje; en fantastisk historie som varmer om hjertet!

Og så, til slutt: Jeg tar gjerne imot tips til flere lister🙂

14 comments on “Topp 10 – Jim Carrey

  1. Ida Therese
    november 5, 2011

    Jeg vil se din liste på beste filmene med Ralph Finnes🙂

    • Thomas D.J
      november 5, 2011

      Oooh, knall forslag! Den skal komme!

  2. Lena
    november 5, 2011

    Jøss, her var det jo et par filmer jeg ikke har sett! Det må jeg gjøre noe med.

    Hva med Steven Segal?
    Chuck Norris’ beste roundhouse-kick-scener?
    Top 10 teiteste Bollywood slåss-scener?
    Top 5 hai-filmer?

    Eller kanskje morsomste Arnold Schwarzenegger-filmer, som ikke er laget for å være morsomme (altså ikke Junior og Twins)?

    • Thomas D.J
      november 5, 2011

      Hmm… Da må jeg jo se masse dårlige filmer! Må ærlig innrømme at jeg ikke er så fryktelig sikker på om det frister no særlig. Husk at det skal være lystbetont for min del😉

  3. Kristian
    november 8, 2011

    Jim Carrey er og blir klassens klovn, selv når han forsøker å være seriøs. Joda, han klarer det når han må, men han vil nok alltid bli husket som gummifjeset. (Litt på samme måte som John Cleese alltid vil huskes for Silly Walks.)

    Listen din er nesten lik min, men jeg vil sette The Mask og Dumb & Dumber litt høyere opp. Og Bruce Almighty øverst!

    • Thomas D.J
      november 8, 2011

      Ja, det er noe med det når man kun har gjort komiroller og så plutslig skal være seriøs. The Majestic har tilnærmet INGEN tøysefakter i løpet av de 2 timene filmen varer, men man sitter liksom og venter på klovnestrekene, om det så er i form av en bitteliten grimase. Litt dumt.

      • Øyvind K
        desember 7, 2011

        Hørtes ut som noen jeg kjenner når han ser film for første gang, og noen andre har kommet med en sann eller usann spoiler til filmen…

  4. Kristian
    november 8, 2011

    Forøvrig kunne jeg tenke meg en liste over filmer du synes var verst å se. Altså ikke dårligst, men de som gjorde at du følte ubehag. Enten gjennom historien filmen forteller, eller temaet som blir tatt opp. Tenker i baner av 8mm og Monster. Den første halvtimen av Saving Private Ryan er også ganske ekkel å se…

    • Thomas D.J
      november 8, 2011

      Oi, det var et spenstig forslag! Det er notert og skal absolutt vurderes!😀

  5. Sindre Grading
    november 9, 2011

    Fin liste. Tror jeg kan si meg nokså enig i rekkefølgen, faktisk. Jeg også lo meg skakk av Bruce Almighty – spesielt scenen hvor han kludrer til Steve Carells taleevner.

    Jeg kunne godt tenkt meg lista «Top 10 Worst Nicolas Cage Movies». Det er kalkunlista si, det!

    • Thomas D.J
      november 9, 2011

      Hoho, ja det ville blitt en fin-fin liste, og ikke så altfor verst tortur å lide seg gjennom heller. Nicolas Cage på autopilot er jo til tider nokså fornøyelig😉

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den november 4, 2011 av i Film-stæsj, Lister med stikkord , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,331 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

