FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

The Adventures of Tintin; The Secret of the Unicorn (2011)

De fleste kjenner historiene om Tintin, og det er dermed ikke til å stikke under en stol at forventningene til en animasjonsfilm basert på disse tegneseriene vil bli skyhøye! Selv har jeg ikke det enorme forholdet til Tintin, da jeg kun har lest de tegneseriene som filmen er basert på, og ikke har lest dem før i sommer. Men jeg HAR et forhold til Steven Spielbergs fortellerkunst, og var før jeg så filmen overbevist om at jeg hadde en solid underholdende filmopplevelse i vente!

For å si det enkelt: Det skal godt gjøres i de resterende månedene av 2011 å lage en film som overgår en film av Tintins kaliber. Filmen er en heisatur av de sjeldne, en visuell godtepose, en vanvittig berg-og-dalbane-tur, en Adventure-Spielberg-film som har ALT det en Adventure-Spielberg-film skal ha… Ja, det er rett og slett årets beste filmopplevelse! Spielberg KAN adventure, etter filmer som Indiana Jones, Hook, og Jurassic Park for å nevne noen, og leker seg med det visuelle med Tintin og hans heseblesende jakt på en gjemt skatt. Og når man slenger inn Peter Jackson som med-produsent, kan det ikke slå feil! Ikke ett sekund er kjedelig! Det er spenning, det er mysterier, det er action, og sist, men ikke minst, er det en rungende god humor som sitter som et skudd og ALDRI blir for mye! Animasjonene er hinsides alt hva jeg trodde var mulig å få til, og Spielbergs regi og Janusz Kaminskis kameraføring kombinert med dette, gjør «The Adventures of Tintin» til intet annet enn en sann visuell nytelse! Pakket inn i alt dette, er det fullstappet med morsomme detaljer som får en til å humre godt i skjegget, og når man i tillegg får servert en av de mest underholdende biljaktscener noensinne, er man raskt solgt!

«The Adventures of Tintin» er kort fortalt den perfekte adventure-film. Den har ALT, og kommer til å stå seg bemerket i filmhistorien som en av de aller mest underholdende filmer noensinne. Lenge!

9/10

5 comments on “The Adventures of Tintin; The Secret of the Unicorn (2011)

  1. Øyvind Kittelsaa
    oktober 31, 2011

    Hvis dette er en av de mest underholdende filmer noensinne, som har ALT, og som du allerede har utropt til årets film, hva var det som tok bort det siste poenget? Hvorfor ikke 10/10?

    • Thomas D.J
      oktober 31, 2011

      Ja, min gode venn, da kan jeg sitere meg selv fra mitt tidligere innlegg om karaktergiving til filmer:

      «9/10 — så nært som perfekt.
      En nier er for så vidt toppkarakter. Filmen gir en så god filmopplevelse at den er nær å troppe direkte inn på favorittfilmlista, men unngår tiern fordi man foreløpig kan si lite om gjensynsverdien.»

      Jeg gir yderst sjelden filmer direkte tier, og for å sitere meg enda mer fra nevnte innlegg:

      «10/10 — PERFEKT!
      Dette er (…) filmer som er så feilfri og nydelige at det nærmest lyser av den.»

      Helt fullstendig hundre prosent feilfri opplevde jeg ikke Tintin, så foreløpig avventer vi til andre gangs visning😉

  2. Kristian
    november 8, 2011

    Jeg tror jeg venter til denne kommer på disc før jeg ser den. Det er noe som holder meg tilbake, men jeg klarer ikke sette fingeren på hva det skulle være.

    • Thomas D.J
      november 8, 2011

      Du er kanskje redd den er for Spielbergifisert?

  3. Sindre Grading
    november 9, 2011

    Absolutt severdig. Den visuelle opplevelsen kan fint sammenliknes med «Avatar», om ikke like banebrytende.

    Men jeg klarer ikke helt å følge den enorme entusiasmen din. «Tintin» var litt for rett på sak for min smak og karakteren er jo på sett og vis noe patetisk, selv om det naturligvis stammer fra tegneserien.

    Men helt enig – svært artig opplevelse! Jeg gir den 4/6.

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den oktober 30, 2011 av i Anmeldelser, Kino med stikkord , , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,331 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

