FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Skyline (2010)

Torsdag 17.juni 2010 skrev jeg et innlegg i denne bloggen om hvordan jeg vurderer filmer, og hvilke kriterier som ligger til grunn for de ulike karakterene. Da jeg skrev det innlegget, kunne jeg ikke i min villeste fantasi se for meg at jeg noensinne kom til å eie en film som gjorde seg STERKT fortjent til karakteren 1…! Og før jeg går videre, må jeg nesten sitere meg selv fra det innlegget:

1/10 — Nei å nei. Neineinei!

Det skal i grunnen godt gjøres å lage en film som er så til de grader tiltaksløs og elendig at den får karakteren 1/10. Likevel er det noen filmer som klarer det kunststykket å være så elendig at man ønsker å VÆRE en finsk fjernsynsfilm fra 70-tallet, da dette ville vært paradis i forhold. Filmen fungerer ikke engang som drikkeunderholdning på fest, med mindre den skal tjene som et brekkmiddel for å kunne kvitte seg med noe svineri man har fått i seg på denne festen.

Eks.: The Mutant Chronicles (2008)

Mutant Chronicles (2008) var ille, men nå er det (tro det eller ei) på tide å bytte ut eksempelet, for jeg har vært vitne til tidenes mest elendige filmproduksjon noensinne, som får Twilight-serien til virke som rene Citizen Kane i forhold! Mine damer og herrer, det er på tide å slakte…. «Skyline»:

Kort fortalt er dette en film som ikke gjør seg fortjent til et handlingsreferat. Filmen er så tiltaksløs og på trynet håpløs, at det å gjenfortelle handlingen vil påføre undertegnede heftig regresjon tilbake til fosterstadiet! Verden invaderes av romvesener, og så går alt til helve*e. La oss si oss fornøyde med det. Her er det INGENTING som henger på greip. Karakterene er håpløse, skuespillerne som framfører dem opptrer som oppgitte reserver fra tidenes verste såpeserie (og det er så synd for Donald Faison som er så morsom i «Scrubs»), manuset er tydeligvis skrevet av fjortiser høye på cannabis med hubba bubba-smak, og regien til brødrene Strauss er så tiltaksløs og kjedelig, at den får enhver radioreklame til å være paradis på jord! Hele filmen sitter man og tenker hva i all verden det egentlig er de VIL med denne filmen, og man får aldri svaret! De prøver på en slags «Cloverfield»-vinkling ved at vi får null forklaring på hvor romskipene kommer fra, hva slags vesen de er, vi får se alt via publikums synsvinkel, men for å lykkes med det, kjære regissører, SÅ MÅ DERE FOR SUTTERN VISE ANNET ENN DEN FORBANNA LEILIGHETEN DE OPPHOLDER SEG I!!! Det er grenser for hvor interessante de persiennene utenfor vinduet er! De peiser på med fatale forsøk på å skape et forhold til karakterene, men det finnes også en grense for hvor mye jeg kan klare å forholde meg til sutrete, gravide, hormonbefengte fjortisbimboer, som bruker 99% av skjermtiden på å kjefte på typen sin fordi han vil prøve å være Amerikas aller største helt, når hele verden har mislyktes før ham. Lykke til! Videre feiler de miserabelt på å prøve å skape spenning via klassiske ooooh-de-leter-etter-oss-men-hvis-vi-gjemmer-oss-bak-denne-kjøkkenbenken-klarer-de-AKKURAT-ikke-å-se-oss-scener, hvor alt er akkurat i siste liten. Dette kunne også fungert, men… nei. Hele filmen er kort fortalt en halvannen times lidelse! Effektene er gode, men her er de akk så totalt bortkastet! Og når man trodde at det ikke kunne bli verre, presterer de jaggu det umulige å lage en slutt som faktisk er ENDA verre!

Nei, gjør deg selv, og hele verden, en STOR tjeneste og styr unna denne filmen! Dette kommer til å være den aller første filmen jeg gledelig gir fra meg gratis. Å ta seg betalt for den vil være en forbrytelse! Den er ikke verdig å stå sammen resten av filmene i samlinga, og den er i hvertfall ikke verd å bruke enda mer tid å skrive om!

1/10. Brødrene Strauss; dere burde skjemmes!

11 comments on “Skyline (2010)

  1. Ida Therese
    august 3, 2011

    HAHAHA! Noe er filmen verdt, den førte til en omtale som fikk meg til å le flere ganger😉

    • Thomas D.J
      august 3, 2011

      Hehe, det er nesten så den ikke fortjener latter heller, men den ER tross alt _latterlig_ dårlig😉

  2. Skrotnisse
    august 3, 2011

    Trodde jeg var hard med slaktekniven på denne filmen jeg, men slakta mi fortoner seg jo som en reinspikka hyllest kontra din😀

    Så keep up the good work og siden du nå virkelig har fått dreise på slakteøksa så anbefaller jeg Dylan Dog: Dead of Night😀😀

    • Thomas D.J
      august 3, 2011

      Haha! Ja, vet du, dette her er seriøst noe av det verste jeg har opplevd! Dylan Dog; Dead of Night er herved notert😉

  3. Vero
    august 3, 2011

    Vil dette si bedre eller verre enn 2012?

    • Thomas D.J
      august 3, 2011

      2012 er verdens beste film i forhold!

      • Vero
        august 5, 2011

        Oi

  4. mariteg
    august 16, 2011

    Haha, bra slakting! Det verste er at jeg faktisk får litt lyst til å se denne filmen nå..:D

    • Thomas D.J
      august 16, 2011

      Uff, nei det må du ike finne på å gjøre for ALT i verden! Fortell meg heller hva jeg må skrive for at du IKKE får lyst til å se den😛

  5. Matias
    januar 30, 2012

    Man skulle kanskje tro at Skyline ikke fungerer som drikkeunderholdning, men det viser seg at etter å ha shottet absinthe, og man begynner å dubbe dialogen med parodier av Helge Jordal og innvandrer-Oslodialekt har den potensiale som underholdning.

    • Thomas D.J
      januar 30, 2012

      Haha, jeg tar deg på ordet. Selv var det en så traumatisk opplevelse å pine seg gjennom den filmen, at jeg nekter å gjøre det igjen, om enn i absinthrus, så jeg nøyer meg med å tro deg😉

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den august 3, 2011 av i Anmeldelser, Blu-ray med stikkord , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

