FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 20 – Visual Effects

Så var det endelig på tide med en ny liste, og denne gangen har jeg konsentrert meg om effekter. Her har jeg ene og alene gått for WOW-faktoren. Du vet; den du får når du sitter der og ser en film hvor effektene er så vanvittig bra laga at du får bakoversveis og tror at det du ser faktisk er ekte. Eller du rett og slett blir sittende i ettertid og klø deg i huet mens du tenker «Åssen i heiteste hule har de FÅTT TIL det der???» Jada, data og alt det der, men likevel…! Uansett, det er såpass mange gode effekter der ute, at jeg ikke hadde hjerte til å utelate de ti som ikke nådde opp til topp 10. Det gjør at jeg denne gangen går for Topp 20, and without any further ado, fra tjuende til første, here goes:

20. THE PERFECT STORM


Fordi effektene får det til å virke som om stormen er på stua di!

19. REIGN OF FIRE


Fordi effektene i denne filmen fikk meg et lite øyeblikk til å tro at drager var ekte!

18. THE DAY AFTER TOMORROW


Ikke fordi jeg lurer på hvordan i heiteste hule de gjør det, men fordi de gjør det så BRA!

17. DISTRICT 9


Fordi dette er en lavbudsjettfilm og de har satset ALT på effektene, effekter som får filmen til å virke som en autentisk dokumentar.

16. INDEPENDENCE DAY


Fordi: Med tanke på at denne kom i 1996, så står den seg vanvittig godt i selskap med alle de syke effektfilmene som har kommet i ettertid.

15. INCEPTION


Because it’s awesome! Og fordi den scenen hvor Ellen Paige bøyer(!) byen og setter halvparten oppå den andre… WOW!

14. 2012


Fordi det er akkurat som i punkt 18, bare at her er det oppgradert noen heftige hakk!

13. SAVING PRIVATE RYAN


Fordi åpningsscenen på Omaha Beach… WOW!!

12. PEARL HARBOR


Fordi den scenen hvor Japan angriper… oh my god!!

11. WHAT DREAMS MAY COME


Fordi effektene får deg til å tro at du er inne i et maleri, og ikke bare sitter og ser en film.

10. MATRIX REVOLUTIONS


Fordi dette er noe av det beste som er laget av spesialeffekter i sci-fi-sjangeren!

09. X-MEN


Fordi disse filmene viste oss hvordan effekter i superheltfilmer skal lages. Wolverines klør, Mystique’s transformeringer, +++, ja, jeg sier ikke mer.
P.S: Her slenger jeg alle X-Men-filmene under ett, for de er like geniale alle som en.

08. WAR OF THE WORLDS


Fordi effektene nesten fikk meg til å tro at vi BLE invadert, og dessuten; mennesker blir til støv. Poff! WOW!

07. LORD OF THE RINGS


Egentlig enkelt og greit fordi de virkeliggjorde Middle Earth, men dersom man trenger mer konkrete begrunnelser; se hvordan de fikk til Gollum…!!
P.S: Også her nevner jeg alle tre filmene under en, for jeg ser på LotR som én film framfor tre.

06. PIRATES OF THE CARIBBEAN


Fordi det er en sann fryd å se ILM leke seg sånn som de gjør i disse filmene. Og den siste slagscenen i tredjefilmen…? WOW!

05. FORREST GUMP


Fordi det de fikk til med Løytnant Dans ben, og dette var i 1994… WOW!

04. TERMINATOR 2


Fordi effektene i denne filmen var så nyskapende og revolusjonerende at de lett fortjener en plass blant topp 5.

03. JURASSIC PARK


Mye fordi dette er min aller største favorittfilm, men mest fordi effektene fikk meg til å tro at dinosaurene var ekte og fantes på årntli’ og kunne komme og spise meg nårsomhelst.

02. AVATAR


Fordi alt det James Cameron har gjort med denne filmen er bare… WOW!!!!

01 TRANSFORMERS


Fordi visuelle effekter kan aldri bli bedre enn dette!! Den dagen de blir det, er dagen vi ikke lenger ser filmer på tv, lerret, whatnot, men er med i dem personlig…! Og jeg kommer aldri, ALDRI(!!), til å tilgi Akademiet for å gi latterlige tegnefilm-Golden Compass Oscar for beste effekter til fordel for Transformers det året.

2 comments on “Topp 20 – Visual Effects

  1. Bjørn Arvid Jacobsen
    april 5, 2011

    Veldig bra plukket Thomas. Jeg var jo så heldig å få se et par av flyene de brukte i Pearl Harbor på nært hold under et miniflystevne på Øysand for en tid tilbake:-) Stay on.

    • Thomas D.J
      april 5, 2011

      Konge! Husker du hvilken skala de var i?

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den april 4, 2011 av i Film-stæsj, Lister, Uncategorized med stikkord , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

