FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 10 – Animasjonsfilmer

Det er no helt spesielt med animasjonsfilmer. De rører meg på en måte ingen andre filmer kan, og inneholder ofte – VELDIG ofte – scener som raskt hopper inn på listen over favorittscener. Alt er lov i en animasjonsfilm. Det finnes ingen grenser for hvor langt man kan strekke magien, noe som for min del skaper en uendelig liste over magiske filmøyeblikk! Pixar er vel det selskapet som troner på verdenstoppen når det gjelder å skape magiske historier, for ikke å snakke om Disney. Men så kommer det plutselig inn et par andre filmselskap og sier at «Animasjonsfilmer vil vi også prøve!«, og så presterer sannelig også de å lage filmer som merker deg for livet. Dette gjør at jeg føler det er på tide å kåre mine favoritter blant det store havet av animasjonsfilmer som finnes der ute. Kunne lik så greit slengt ut en liste over all verdens animasjonsfilmer, men jeg nøyer meg med mine ti aller største favoritter:

10. TONARI NO TOTORO – Hayao Miyazaki (1988)

Fordi det er en fantastisk nydelig historie. Kort og greit.

09. THE INCREDIBLES – Brad Bird (2004)

Fordi Brad Bird viste oss hvordan superheltfilmer SKAL være!

08. TOY STORY – John Lasseter (1995)

Fordi den appellerer til barnet i meg, og mitt forhold til MINE leker. Andy er meg.

07. THE LAND BEFORE TIME – Don Bluth (1988)

Fordi denne filmen er så forbaska nydelig og rørende at å utelukke den fra en slik liste burde være forbudt ved lov!

06. HOW TO TRAIN YOUR DRAGON – Dean DeBlois, Chris Sanders (2010)

Fordi denne filmen inneholder en av mine favorittscener, og så er jeg veldig enig i en kommentar jeg leste på YouTube om denne filmen: «when a friendship is forbidden, when it finally happens, it becomes stronger than all allowed friendships».

05. WALL-E – Andrew Stanton (2008)

Fordi første halvdel av denne filmen er noe av det mest fantastiske jeg noensinne har sett!

04. UP – Pete Docter, Bob Peterson (2009)

Fordi dette er en film som appellerer vel så mye til voksne som til barn, og har så mange undertoner at det er en sann fryd!

03. THE LION KING – Roger Allers, Rob Minkoff (1994)

Fordi… «HAKUNA MATATA!!» Hvis du trenger en klarere begrunnelse enn det, kan du bare ta deg en bolle!

02. FINDING NEMO – Andrew Stanton, Lee Unkrich (2003)

Fordi dette er humor og hjertevarme i særklasse, forent på en måte som bare Pixar kan!

01. THE IRON GIANT – Brad Bird (1999)

Fordi den ER best. Den har en fantastisk nydelig story, den er rørende, spennende, morsom…. den har ALT! Og så får den meg til å skamme meg over at det tok meg 12 år før jeg fikk sett den!

4 comments on “Topp 10 – Animasjonsfilmer

  1. Kit Walker
    mars 14, 2011

    Seriøst kis? Du har ikke med Aladdin? Med selveste Robin Williams i rollen som Genie? Og heller ikke Tangled, den klart morsomste Disney-filmen på over et tiår?
    Ikke en gang Bambi, den legendariske filmen som ALLE ble grepet av?

    Ta deg en bolle!

    • Thomas D.J
      mars 14, 2011

      Den hadde blitt med på en topp 20 liste, og ER med på favorittfilmlista mi, så DU kan ta deg en bolle!

  2. mariteg
    august 16, 2011

    Bra liste! Her har jeg faktisk sett alle, utenom Gutten og Jernkjempen. Men den ligger til gjengjeld på førsteplass, så da må jeg vel snart pelle meg til å se den😉 Har hørt masse bra om den da, men bare ser for meg den er litt..trist? Er den trist?

    • Thomas D.J
      august 17, 2011

      Den er litt trist. Men så er den også spennende, fartsfylt, dramatisk og ikke minst morsom. Den har kort sagt alt, og havnet derfor lett på førsteplass. Selv om jeg har sett den kun én gang😉

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den mars 9, 2011 av i Film-stæsj, Lister med stikkord , , , , , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,331 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

