FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 10 – Movie Scores

John Williams i kjent positur

Ingen filmmusikk kan noensinne slå praktverkene «Lord of the Rings» og «Star Wars», så for ikke å gjøre det «feigt», lar jeg disse holde seg i en kategori for seg. Her følger dermed en liste over mine 10 favoritter av instrumental filmmusikk. Vi snakker selvfølgelig om hele musikken, ikke enkeltmelodier. Likevel vil jeg legge ut videosnudder med themet fra de ulike. Fra tiende til første, here goes:

10.  TWISTER- Mark Mancina

På grunn av måten Mark Mancina får musikken til å HØRES ut som en orkan og generelt dårlig vær.

09. INDEPENDENCE DAY – David Arnold

Fullt orkester! WOHOO! Og BARE orkester, nada synth.

08. THE ROCK – Nick Glennie-Smith, Hans Zimmer & Harry Gregson-Williams

Fordi man skal lete lenger for å finne en åpningsscene som er bedre enn i denne filmen, og actionmusikk som er mer skreddersydd til en film enn dette. Og så ER det tross alt litt Zimmer inni der.

07. CRIMSON TIDE – Hans Zimmer

Fordi denne musikken er så godt komponert at man trenger knapt se filmen for å føle den klaustrofobiske ubåtstemningen. Her er det frysninger all over the place!

06. DINOSAUR – James Newton Howard

Fordi dette bare er mektig! MEKTIG!!

05. TRANSFORMERS – Steve Jablonsky


Fordi det er musikken til Transformers, og den er awesome!

04. GLADIATOR – Hans Zimmer

Fordi det er Zimmer, og det beste han noensinne har laget! Og fordi han ble snytt for en Oscar det året!

03. TITANIC – James Horner

Fordi det er James Horner, og den musikken han ENDELIG fikk en Oscar for, og at det er Sissel Kyrkjebø som synger vokalen.

02. FORREST GUMP – Alan Silvestri

Ikke bare fordi dette er favorittfilmen min, men også fordi denne musikken er så stappa full av følelser at den gir meg en indre ro og sjelefred ulik noen annen filmmusikk.

Men når alt kommer til stykket, er det ingen som kan måle seg med

01. BRAVEHEART – James Horner

Jeg kommer aldri til å tilgi Akademiet for å ikke gi Horner Oscaren dette året, til fordel for den italienske «Il Postino«. Braveheart ER det beste som noensinne er komponert av filmmusikk. Det er bare å gi James Horner prisen for beste filmusikkomponist allerede. Dette kan aldri toppes. Nuff said!

4 comments on “Topp 10 – Movie Scores

  1. Vero
    mars 6, 2011

    Et par overraskelser på den lista, men ganske mye jeg bare må si meg enig i. Selv ville jeg nok plassert «Independence Day» høyere opp, men det har nok også å gjøre med at det var det David Arnold som poppet score-cherryen min.😉

    Og du har helt rett; ingenting kan måle seg med musikken fra Lord of the Rings, i alle fall.❤

    • Thomas D.J
      mars 6, 2011

      Hehe, det var nesten David Arnold som poppa min også. Han ble slått på målstreken av trekløveret Zimmer, Glennie-Smith og Gregson-Williams. Husker jeg så The Rock 6 ganger på kino den sommeren, mye bare pga musikken!

  2. Julle
    mars 9, 2011

    Det ble instrumentalt ja😉
    Bra liste! Fikk noen gode forslag.

    • Thomas D.J
      mars 9, 2011

      Å ja. Er så vanvittig mye bra instrumentalt at jeg ikke hadde sjans til å få presset inn en eneste sang🙂

Legg igjen en kommentar

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,331 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

