FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 30: Favorittfilmer

Tiden for en ny liste (og ikke minst et nytt innlegg!) er endelig her, og etter laaaaaaaaaang grubling, har jeg omsider kommet til enighet med meg selv hva som er mine klare favorittfilmer. Filmene på denne listen er de filmene jeg har sett aller flest ganger, samt de filmene som har gitt meg de alleralleraller beste følelsene i magen og hele kroppen i ettertid.
Mine damer og herrer, la meg få presentere; Mine favorittfilmer:

30. THE DAY AFTER TOMORROW (Emmerich, 2004)
Posted Image

Jeg har en ting for katastrofefilmer, og Roland Emmerich er i mine øyne Hollywoodmesteren innen dette området. Jada jada, TDAT er stappa full av moral-klisjeer, og standard siste-liten-klipp, men fy søren så moro!

29. NEEDFUL THINGS (Heston, 1993)
Posted Image

Hvordan man skal lage en thriller? Slik! Max von Sydows briljante framføring gjør dette til en legendarisk spenningsfilm. Og så er det ikke akkurat noe minus at det er basert på en Stephen King-roman heller. 

28. GREASE (Kleiser, 1977)
Posted Image

Musikken… dansingen… MUSIKKEN! Hvem i denne store vide verden er det ikke som tramper i takt med rytmene og synger med på sangene til denne filmen? Magisk rocke-musikal dette her!

27. APOLLO 13 (Howard, 1995)
Posted Image

Det er noe med Apollo 13. Ron Howard er så flink, han! Er vel få filmer som har fått meg til å bite så voldsomt med negler i spenning, til tross for at man vet hvordan det hele ender (er jo tross alt en sann historie).

26. CITIZEN KANE (Welles, 1941)
Posted Image

Filmen som ble kåret til århundrets beste film i 1998, og det sier vel det meste. Orson Welles gjorde det store med denne filmen, ved å lage en film med et budskap som virkelig rører ved hjerterota. Hva er det EGENTLIG som betyr noe her i livet, er det store spørsmålet i denne filmen. Ren filmmagi.

25. THE GODFATHER (Coppola, 1972)
Posted Image

Brando made me an offer I couldn’t refuse med denne filmen. Mafia-, gangster-, og intrikate hvemlurerhvem-filmer har alltid vært noe jeg verdsetter meget høyt. The Godfather part 1, vil alltid stå fjellstøtt på topp blant disse filmene for min del.

24. DIE HARD WITH A VENGEANCE (McTiernan, 1994)
Posted Image

Denne filmen har så vanvittig mange geniale one-linere, at jeg ikke kan gjøre annet enn å elske den. Så den på kino som fjortenåring, og den har brent seg fast i minnet siden den gang. Hvor mange ganger jeg har sett den, har jeg rent mistet tellingen på, men mange, det er det! Og så er det en sann fryd å oppleve noe så sjeldent som at en treer i rekken er den beste.

23. BEAUTY AND THE BEAST (Trousdale/Wise, 1991)
Posted Image

At Disney kan dette med filmmagi, er vel en temmelig dårlig bevart hemmelighet, og Skjønnheten og Udyret må vel sies å være en av de aller mest magiske Disney-filmer. Er sikker på at jeg kan samtlige replikker utenat til denne her, og så er jeg også temmelig sikker på at jeg har en ting for Belle. *sukk*

22. CASABLANCA (Curtiz, 1943)
Posted Image

Til denne filmen holder det egentlig å si følgende til de som utrolig nok enda ikke har somlet seg til å se den: SKAMME SEG! Casablanca er et stk magisk Hollywood-øyeblikk, med noen av de mest legendariske sitatene noensinne. Play it again for me, Sam. Anytime!

21. TOP GUN (Tony Scott, 1986)
Posted Image

Jagerfly, et av tidenes beste åpningsmelodier, MIG’er, pilotbriller, og en Val Kilmer med tidenes piggsveis! Nuff said!

20. DEEP IMPACT (Leder, 1998)
Posted Image

Så var det dette med katastrofefilmer da, bare at denne gangen klarer de å flette inn en temmelig god story også, noe som gjør at denne filmen havner ti plasser over den forrige på listen. Heltene er ikke i fokus i denne, her er det menneskene som er midt inne i røkla som er fokuset, og det er så digg å se det utspille seg på skjermen!

19. PLATOON (Stone, 1986)
Posted Image

Den beste Vietnamkrig-filmen ever! Realisme all over the place! Og Oliver Stone vet hva han prater om. Han VAR der!

18. FINDING NEVERLAND (Forster, 2004)
Posted Image

Hvor langt kommer man med fantasien? LANGT! Og det er nettopp derfor jeg elsker Finding Neverland, for den minner oss så godt på de gode verdiene i livet. Og så er det jo en sann fryd å se Johnny Depp i samspill med Freddie Highmore.

17. TITANIC (Cameron, 1997)
Posted Image

Så denne filmen 4 ganger på kino jeg. Og hvor mange ganger jeg har sett den i ettertid, er det vel bare Gudene som vet! Den har alt! Her er det action, drama, tårevåte scener, suverent skuespill, magisk regi, vanvittig god musikk, og storslagne scener som tar pusten fra en. Og så er den 3 timer lang, så man sitter lenge og koser seg. NAM!

16. ALADDIN (Clements/Musker, 1992)
Posted Image

Er det en film jeg kan utenat, så er det Disney’s Aladdin. Jeg hadde den på VHS. Den er nå utslitt, så må innrømme det var godt å få den på DVD for noen uker siden. Nuff said!😉

15. THE LAND BEFORE TIME (Bluth, 1988)
Posted Image

Vil jeg grine til Nøkken tar meg, setter jeg på denne. Her er det så vanvittig mange rørende scener at jeg sitter igjen som en vanndam i ettertid. Den er så fin den filmen her! Og i likhet med Skjønnheten & Udyret og Aladdin en film jeg MÅ se på norsk. Et av mine aller største og beste barndomsminner denne her.

14. BIG FISH (Burton, 2003)
Posted Image

Må jo ha en Tim Burton-film på listen, og da MÅ det bare bli denne. Nok en film som appelerer til det å bruke fantasien, og Burton er en sann mester til dette. Magi fra åpningsscene til rulleteksten.

13. SCHINDLER’S LIST (Spielberg, 1993)
Posted Image

Kanskje den aller viktigste filmen på listen. Og Spielberg forteller historien så bra at man får frysnigner (eventuelt grøsninger) nedover ryggen. Verden trenger å minnes på hva som skjedde under 2.verdenskrig, og Schindler’s List er i mine øyne et av de beste kapitlene i verdenshistorien til å gjøre dette.

12. BRAVEHEART (Gibson, 1995)
Posted Image

Ett ord å si om Braveheart: EPISK! Litt vridd på den virkelige historien, men hva gjøre vel det, når resultatet blir som i Braveheart??

11. E.T.: The Extra-Terrestrial (Spielberg, 1984)
Posted Image

Hvordan kan man ikke elske E.T? Den som ikke får varme følelser i kroppen av denne filmen, er enten en liten ubetydelig grå stein i ei bortgjemt skråning, eller bare glemt hvordan man er det som kalles å være et menneske.

10. NUOVO CINEMA PARADISO (Tornatore, 1988)
Posted Image

Jeg er en filmelsker, og Cinema Paradiso kommer som førstemann på topp 10 av den enkle grunn at den omhandler temaet film, og hvor stor betydning det kan ha for mennesker. Men det er også en film om lidenskaper, følelser, kjærlighet, og alt er snekret så vanvittig nydelig sammen av legendariske Guiseppe Tornatore.

09. GLADIATOR (Ridley Scott, 2000)
Posted Image

What we do in life, echoes in eternity! Det kunne vært mottoet mitt, for jeg er så enig. Jeg omtalte Braveheart som EPISK. Det omtaler også Gladiator, bare i enda større skala.

08. CRIMSON TIDE (Tony Scott, 1995)
Posted Image

Verdens aller beste film i sin sjanger dette her. Uansett hvor mange ganger jeg ser den, sitter jeg fortsatt og biter negler i spenning i den vanvittige slutten. Skuespill i særklasse av to av mine favorittskuespillere (bildet), fantastisk klaustrofobisk god regi av Tony Scott som er en mester i denne sjangeren, samt generelt god all over the place! Crimson Tide ruler som ubåtfilm!

07. AUGUST RUSH (Sheridan, 2007)
Posted Image

Med August Rush vil jeg sitere meg selv i en tidligere filmomtale om denne filmen: «Men August Rush er ikke bare en god dramafilm som varmer om hjertet. Det er også en film som forteller noe om hvor viktig musikk kan være. Regissør Kirsten Sheridan er tydelig opptatt av å få fram at musikk er overalt rundt oss. Musikk kan ikke læres fra bøker, som Robin Williams’ karakter ytrer i filmen. Alt vi trenger å gjøre, er å lytte, og det kan virke som Sheridan ønsker å formidle at musikk er intet mindre enn meningen med livet.» Musikk er en meget stor del av livet mitt, og nettopp derfor elsker jeg denne filmen.

06. THE LION KING (Allers/Minkoff, 1994)
Posted Image

Dette er den Disney-filmen jeg kan mest utenat, og det på engelsk. Nuff said!

05. LOVE ACTUALLY (Curtis, 2003)
Posted Image

Love Actually er en av de få filmene på listen som kunne vært her kun på grunn av storyen. Men den er så mye mer enn en god story, og den havner derfor enkelt på topp 5.

04. TRANSFORMERS (Bay, 2007)
Posted Image

Om Transformers er det vel egentlig ikke så mye mer å si enn at det var filmen som ga meg en av de aller sykeste filmopplevelsene på kino jeg noensinne har opplevd. Dette er to timer og atten minutter god underholdning det!!

03. THE ROCK (Bay, 1996)
Posted Image

The Rock så jeg 6 ganger på kino, og har helt mistet tellinger over hvor mange ganger jeg har sett den i ettertid! Beste actionfilm ever! Nuff said!

02. FORREST GUMP (Zemeckis, 1994)
Posted Image

Forrest Gump kunne vært nummer 1 på listen, hadde det ikke vært for… vel, film nummer 1 på listen. Forrest Gump har ALT! Humor, action, drama, tårevåte scener, FANTASTISK godt skuespill, en vanvittig HERLIG story, og whatnot som gjør at jeg forguder den over alt og alle!

01. JURASSIC PARK (Spielberg, 1993)
Posted Image

En film med dinosaurer som løper etter mennesker i det 20. århundret på førsteplass?!? Hvorfor sier du? Vel… det er en film med dinosaurer som løper etter mennesker! I det 20.århundret!! Dette er den filmen jeg med sikkerhet kan si er min aller aller største favoritt, da dette uten tvil er den filmen jeg har sett aller flest ganger, og en av de få filmene jeg kan sette på en gang til når rulletekstene er over. Hele konseptet er så virkelighetsfjernt at det ikke blir annet enn supercalifragilisticexpialidocious! (suverent altså).

9 comments on “Topp 30: Favorittfilmer

  1. Lisa
    februar 17, 2010

    Hihi, æ gjetta riktig på første og andre plass😀

    • Thomas D.J
      februar 17, 2010

      Hehe, ja burde kanskje ikke være så vanskelig dersom man kjenner meg?🙂
      Apropos det, og film: Filmkveld snart? JAaaaaaa!!

      • Lisa
        februar 17, 2010

        Det e sant!
        Filmkveld? JAaaaaa!

  2. Tittan
    februar 17, 2010

    Bra liste. Jeg savner Leon og Lock, stock blant annet, men man er forskjellige.🙂

    • Thomas D.J
      februar 17, 2010

      Regner med du savner en viss film med herrene Redford og Newman også, eller?😉
      Ang. Leon, kan jeg si såpass at den ihvertfall er med på topp 40-listen.

  3. Bjørn Arvid Jacobsen
    februar 17, 2010

    Bra kritikk Thomas. Men hvor er de Ti Bud og Danser med Ulver? Bra det du hadde plukket ut da🙂

    • Thomas D.J
      februar 17, 2010

      De Ti Bud har jeg dessverre fortsatt til gode å se, og Danser Med Ulver, hvor enn fantastisk den er (terningkast 6 og alt det der, så absolutt), så er den ikke en favoritt.

  4. Matias
    juni 13, 2011

    Ingen dårlig liste. Fint å se at noen andre har med Big Fish på listen. The Lion King og Forrest Gump er selvfølgelig også nødvendige.

    • Thomas D.J
      juni 16, 2011

      Hvordan kan man IKKE ha Big Fish på en slik liste??😉
      For øvrig hva listen angår, ser jeg meg nødt til å lage en oppdatert versjon. Er et par filmer som har sneket seg inn i ettertid.

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den februar 17, 2010 av i Film-stæsj med stikkord , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,331 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

