FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 10: Movie villains

Det er ENDELIG på tide med en ny liste! Har spekulert leeeeenge på hva jeg skulle begi meg på neste gang, og tro meg; jeg har vært innom maaaaaaaange emner! Men takket være god hjelp fra dere lesere kom jeg til slutt fram til et kult tema – filmskurker. Gjennom filmhistorien har vi blitt presentert for en god del legendariske skurker, og jeg tenkte derfor jeg skulle presentere mine ti favoritter her. Emnet trenger vel egentlig ingen videre introduksjon, så here goes, fra tiende til første:

10. ERNST STAVRO BLOFELD

Blofelds

Først ute er James Bonds erkerival Ernst Stavro Blofeld, sjefen for den globale kriminelle organisasjonen SPECTRE, og som opptrer i fem (5) James Bond-filmer. I løpet av disse fem filmene har han i tre av dem blitt portrettert av store navn som Donald Pleasence, Telly Savalas, Charles Gray, samt av Max von Sydow i en uoffisiell Bond-film («Never say never again»). Blofeld kommer på en tiendeplass da han til tross sin onde latter og sine onde planer om verdensherredømme, gang på gang faller for Bonds kloke trekk. Han vil, han vil, men får det liksom ikke helt til. Ondskapsfull nok til å havne på topp 10, men for klønete til å havne noe høyere enn jumboplassen på denne altså.

09. KINGPIN (WILSON FISK)

Kingpinm

Kingpin finner vi i Marvels tegneserier, og da oftest i Spider-Man, hvor han opptrer som den store sjefen av HYDRA, Marvels største terrororganisasjon. Kingpin kan vel mest sammenlignes med en mafiaboss med «superkrefter», da han er ufattelig schvæær, og STERK! Du kødder liksom ikke med Kingpin, for har han balletak på deg, så sliter du. Men som regel er Spider-Man der til å ordne opp, noe han også stort sett GJØR. Dermed kan man – som med Blofeld – si at han vil, han vil, men heller ikke han får det til, men er litt mer fandenivoldsk enn Blofeld, og havner dermed på en niende.

08. T-REX

jurassic_park_movie_image_t_rex__1_

Da jeg var tolv (12) år, kom det en film på kino som raskt skulle vise seg å bli en av mine aller største favoritter – «Jurassic Park». Hvor mange ganger jeg har sett denne filmen, har jeg helt mistet tellingen på, men det er mange! Jeg skal ikke gjengi så altfor mye av filmens handling her nå, men kan si såpass at det går til #¤%#¤ med teknologien på ei øy hvor det er laget en dinosaur-attraksjons-park-greie, noe som gjør at de som er der blant annet snart må løpe fra en haug kjøttetende dinosaurer. Den største av disse er T-Rex, som men sin store kjeft raserer noen biler, spiser ei geit og tygger i seg et par karer underveis mot rulletekstene. Han skremte livskiten av meg da jeg var 12, og er fortsatt den største (hah, ordspill) grunnen til at disse Jura-filmene er så spennende. Man kødder ikke med T-Rex heller, for får han øye på deg, er du rimelig f*cked. Men der har vi også grunnen til åttendeplassen. Står man stille, ser han deg ikke! Han har et syn basert på bevegelse. Det holder derfor (dog jeg ville ikke prøvd DÉT) at man står stille dersom man møter denne karen, og han vil visstnok forhåpentligvis bare gå forbi deg…! Opplegg!

07. THE ALIEN

Alien_vs._Predator_(2004)_-_Alien

The bitch from outer space. Jada, et romvesen på syvende plass. Grunnen til plasseringen på topp 10-lista er enkel: Hun (det er som regel en hun. Dronninga, eller whatever) er styggfarlig! Tar hu deg, så TAR hu deg. Ingen nåde vises her, og hun har det med å skjule seg på de verste plassene og kommer overraskende på deg, HVER gang, samme hvor mange ganger man har sett Alien-filmene. Og så har’a syre som blod, så hvis du mot formodning skulle klare å forsvare deg med et slags skytevåpen eller stikkvåpen, får du sikkert nok blod på deg til at du smelter…! Kunne raskt vært tidenes versting dette her altså, men kommer på syvendeplass grunnet det å være alien, og oddsene for at det finnes slike aliens er temmelig små.

06. FREDDY KRUEGER

Fredkruegermoviefirst

Freddy Krueger er mannen som kommer og tar deg! Men ikke nok med det; han tar deg når du sover, og han tar deg i drømmene dine! Hvor ukult er det ikke å prøve å legge seg å sove etter å ha sett disse «Nightmare on Elm street»-filmene takket være denne skikkelsen?? Du kødder FAEN ikke med Freddy Krueger! Eller… jo, man gjør visst det. Man tar knekken på ham dersom man klarer å drømme seg til det. Hvor ukult er ikke DET?? For Freddy sin del altså… På sjetteplass med deg for det, Freddy.

05. LEX LUTHOR

luthor_wallpaper

Lex Luthor er ingen ringere enn Supermanns erkenemesis. The criminal mastermind, no, GENIUS! Det er i hvertfall hva han kaller seg selv, og jeg er ikke langt fra å være enig. Lex Luthor er skurken som havner midt på lista enkelt og greit fordi han er en av mine største skurkefavoritter. Han får meg til å le, da han gang på gang – som Blofeld – med sine store planer om verdensherredømme ler rått av sine egne planer, og hver gang roper ut lovord om hevn i det Supermann kommer og stopper ham akkurat i tide. Han kunne raskt havnet på jumboplassen sammen Blofeld, hadde det ikke vært for det faktum at han gang på gang prøver seg på SUPERMANN! Hvem med vettet i behold TØR noe sånt?? Luthor fortjener såpass kudos for å tørre, at det blir en femteplass for det.

04. THE JOKER

THE_JOKER_by_zaratus

Mye av det samme kan man egentlig si om The Joker, som gang på gang setter seg selv opp mot Batman. Men Batman er liksom ikke like super som, vel, Supermann! Batman har ingen superkrefter, han er et menneske after all, og man kan derfor skjønne litt mer hvorfor The Joker tør. The Joker kommer på fjerdeplass takket være sitt grufulle indre, sin gjennomførte ondhet, sin gjennomførte onde karisma, ja, rett og slett på grunn av sin gjennomførte fandenivoldskhet! Hadde jeg møtt på The Joker, må jeg nok innrømme jeg hadde vært lettere nervøs…!

03. THE SHARK

jaws2

Først ute blant topp tre finner man faktisk en fisk…! Det er egentlig ikke så mye å si om denne fisken (google haier, så finner du MYE!), annet enn at den ene og alene har gjort meg (og sikkert en hærskare mennesker) redde for å bade! Og det bare etter å ha gjort EN rolle i EN film. Riktignok kom det flere oppfølgere til Haisommer, men det holdt med denne ene til å gjøre meg skeptisk til haier! Skeptisk i den forstand at jeg har stor respekt for dem, og holder meg unna vann jeg vet de svømmer i…! Haieksperter kan si hva de vil. Jeg tar igen sjanser. Haisommer COULD happen!

02. MEGATRON

Megatron2

Da jeg var liten vokste jeg opp med Transformers på tv. Disse tegnefilmene var noe av den beste underholdningen jeg kunne ha, og jeg hadde MASSE leker av denne serien. Megatron – lederen for Desepticons – kommer på en andreplass enkelt og greit fordi han er min nest største skurkefavoritt. Han er ikke annet enn ondskap, og tar aldri et nei for et nei. «Nei sier du? DØØØ, sier jeg!!» Man kødder ikke med sånne…!

Gjett hvem jeg så har på første plass… Du har sikkert gjettet det allerede, for hvilken topp 10-liste har vel ikke denne karen øverst, på toppen??

01. DARTH VADER

darth-vader

PRØV å kødde med denne karen! Ikke det? Smart! Dette er nemlig karen som tar deg bare han SER på deg. Jeg mener, hvor skummel er ikke en kar som kan kvele deg uten å så mye som være i NÆRHETEN av deg?? Darth Vader fortjener en førsteplass, enkelt og greit fordi: han er OND! Han torturerer folk, kveler folk, kutter av sin egen sønns hånd, truer med å omvende sine egne barn over til den mørke siden, og blir generelt misfornøyd når folk ikke er like tullete som han selv. Da dreper han litt fler…! Vader kan kaste ting på deg ved hjelp av tankekraft, han kan som sagt kvele deg uten å røre deg, og han har lyssverd! Nuff said!

Jonas, tar du utfordringen, nok en gang?😉
Det samme gjelder Rune.

4 comments on “Topp 10: Movie villains

  1. jonasallarsen
    august 8, 2009

    Flott liste, skal begynne på min nå🙂

    • Thomas D.J
      august 11, 2009

      Sweet! Gleder meg til å se DIN førsteplass😉

  2. M
    april 6, 2011

    Forventa nesten Scar på toppen, mtp forfatteren (eller the Wicked Witch of the West)😛

    • Thomas D.J
      april 6, 2011

      Hoho, men Scar er da ikke farlig! Han jo bare en søt pusekatt som ikke har fått nok kos som liten! Han har ingenting mot de ti på listen der😉

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den august 5, 2009 av i Film-stæsj med stikkord , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,331 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

