FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Serieprat: Supernatural

supernatural
Jeg ble nylig ferdig med sesong 4 av Supernatural. Det å skrive omtale av en hel serie ser jeg på som noe dødfødt, da det er altfor mange episoder til å kunne få et altfor reellt sammendrag. Jeg vil derfor heller fokusere på hva det er med den serien som gjør at jeg har fulgt den gjennom alle fire sesongene, fortsatt like bergtatt under sesongavslutning nr 4 som fra første episode.

Først litt kort om hva serien handler om, sånn på grunnplanet for dere som eventuelt ikke aner hva det er snakk om. Supernatural handler om de to brødrene Sam og Dean Winchester som i barnsalder opplevde at deres mor ble drept av en demon. Etter hvert som de vokser opp, følger de i sin fars fotspor som demonjegere, hvor de stadig møter på det ene mystiske tilfellet etter det andre, med jakten på morens drapsmann som en rød tråd gjennom det hele.
Supernatural135Supernatural har jeg lenge sett på som en slags «tenåringsversjon» av «The X-Files», da den har store likhetstrekk (kanskje ikke så altfor merkelig da serien er produsert av de samme folkene), men var litt mer «laidback» enn sin mer voksne inspirasjonskilde. Når det er sagt, var dette noe som bar mest preg i den aller første sesongen, for etter hvert som serien har utviklet seg, har seriens tema utviklet seg og hele serien våger mer enn den gjorde fra starten. Kort sagt kan man si at det «tar av», noe undertegnede personlig har satt meget stor pris på! Når det hele utvikler seg til å bli en demonisk/himmelsk krig mellom ånder og engler(!), så skjønner man at dette ikke lenger er noe for tiåringer…!

Og ‘utvikling’ er egentlig et tema som går igjen på flere områder. Og da tenker jeg på brødrene Sam og Dean, henholdsvis spilt av Jared Padalecki og Jensen Ackles. Til å begynne med framstod disse karene kanskje mer som playboyer og ungpikeidoler framfor noe annet, hvorav skuespillet var mer preget av en krysning av «One Tree Hill» og «Glamour», enn noe annet. Men etter hvert som serien har utviklet seg, har også karakterene uttviklet seg, noe som har gitt herrene Ackles og Padalecki noe å bryne seg på. Når det er sagt, må jeg samtidig understreke at dette er noe begge to har mestret med glans. Begge klarer de godt å vise sin indre kamp mot sine «personlige demoner» midt oppi all hurlumheien, og dette er noe av det som gjør serien så eitrande god. Kjemien de to mellom er suveren, og til tross for å være to fløtepuser, må jeg være ærlig og innrømme at de er nokså barske også.
supernatural-season4-2Supernatural er en serie som om ikke lenge starter med sin femte sesong, og med tanke på sesongavslutningen av sesong 4, tror jeg det er mye som skal til før den serien bukker under med det første. Det er spenning så det holder, det er godt skrevne historier, det er ikke så altfor mange klisjéer (noen MÅ det jo være i en slik serie, eller hva?), og humoren sitter ofte som et skudd mitt oppi alt for å gi en liten avlastning. Effektene er kanskje så som så, men de kommer seg de også etter hvert. Kort oppsummert er Supernatural en serie som underholder fletta av deg! Personlig har jeg det ikke så altfor mørkt rundt meg når jeg ser den, og det er SÅNN en god serie SKAL være!

Gleder meg stort til (forhåpentligvis) mange flere sesonger!

One comment on “Serieprat: Supernatural

  1. Ida
    juli 11, 2009

    Enig med du! Den her serien var jo nesten litt tåpelig i begynelsen, men den ble bedre og bedre. Den siste sesongen var gåsehudsuper!

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den juli 10, 2009 av i Anmeldelser, Serier med stikkord , , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

