FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Planet Terror (2007) – Blod, gørr og skytemoro!

terror1
Når man hører om et samarbeidsprosjekt mellom Quentin Tarantino og Robert Rodriguez burde det ikke ta lange tiden før man begynner å ane noe stort i vente. Gutta skulle samarbeide om et Grindhouse-prosjekt, hvor de skulle lage hver sin film. Quentin stod for del 1, som var en slags voldsom action-horror-thriller. Del 2 stod Robert Rodriguez for, og valgte splatter-sjangeren. «Hoho, dette blir moro!» tenkte jeg. Og det ble det! Iallefall med en og en halv av filmene…

På et sykehus ryr det inn med pasienter som alle har koldbrannliknende sår og uttrykksløse blikk. Legene William og hans kone Dakota havner midt oppe i denne epidemien som forårsakes av en gasslekasje etter en konfrontasjon på en militærbase ikke så langt unna. Denne gassen forandrer folk til zombieliknende skapninger, som ikke er annet enn blodtørstige så det holder. Go-go-danseren Cherry blir utsatt for en ulykke og angrepet av disse monstrene. Dette fører til at hun mister beinet og havner på det samme sykehuset. Men Cherry er ikke nede for telling lenge. Hun får hjelp av eks-kjæresten Wray, og sammen med andre «uinfiserte» danner de et forsvarslag og setter kursen mot kilden og et endelig oppgjør mot trusselen som har begynt å herje villt. Det er klart for en siste dans…!
terror2Det er to ting jeg angrer på:
1) Jeg kom meg aldri på kino og så de to Grindhouse-filmene av Quentin og Robert.
2) At jeg bor i Norge når slike filmer blir lanserte, for her finnes det jo ikke sjangs i havet for å beholde Grindhouse-feelingen ved å vise de to filmene samtidig, slik intesjonen bak filmene var.
Men men! Nå er de iallefall sett, og hva kan jeg si, annet enn «holy crap!! Dette var moro!!» Først ute var del 1 av denne grindhouse-greia, regissert av Quentin Tarantino. Skal ikke gå så mye innpå den filmen akkurat nå (sparer det til en egen omtale), men må bare si at jeg ble utrolig skuffet. Første halvdel var helt genial, andre halvdel bare en gjentakelse av del 1, bare kjedeligere. Spenningen var derfor enorm til Rodriguez’s bidrag. Spesielt med tanke på at dette skulle være en splatter…! Rodriguez har jo vist før med «From Dusk Till Dawn» at dette er en sjanger han KAN å få til på en kul måte. Når det er sagt, trengs ikke FDTD brukes som et eksempel lenger. Nå har vi Planet Terror å trekke fram! Rodriguez styrer showet, og måte på show skal man lete lenge etter! Her er det så stappa fullt av action og eksplosjoner at man rekker knapt å blunke! Rodriguez gir oss mengder av action og setter en meget god stemning på hele sulamitten. Fyren har ikke akkurat skuffa så veldig mye før heller med filmer som «Sin City», «Desperado», «Once Upon A Time In Mexico», og her er nok en kongefilm på cv’n.
Planet Terror (Grind House)Men det som er det mest geniale med denne filmen (Death Proof også for øvrig), er at den er som sagt en del av en Grindhouse-film. Grindhouse stammer fra en utdødd sjanger innen filmindustrien på 60- og 70-tallet. Det er en type exploitation film som Rodriguez og Tarantino ville gjenopplive, og det har de så til de grader gjort med disse to filmene. Det ser man på noen helt tydelige tekniske triks. For det første starter Planet Terror med en trailer for en fiktiv film. Underholdende til tusen, men det første man legger merke til, er den utrolig dårlige bilde- og lydkvaliteten. Og sånn er det gjennom hele filmen. Bildekvaliteten gjennom hele filmen er med vilje gjort dårlig, det samme er klippingen og lyden, men dette bare for å opprettholde den ekte Grindhouseeffekten, og det fungerer så det griner! Jeg simpelthen elsker det!
terror4I tillegg til dette har Rodriguez samla sammen en haug med skuespillere som bidrar sterkt til å gi oss seere en filmfølelse som er til å ta og føle på. Som Go-go danseren Cherry ser vi en glitrende Rose McGowan som også var å se i en litt mindre rolle i Quentin’s bidrag. Her er hun übertøff «bitch» som vet å sparke rumpe. Hun får erstatta sin manglende fot med et maskingevær.. Trenger jeg si mer?? ;) Freddy Rodriguez er Wray, og i de øvrige rollene ser vi blant annet Bruce Willis, Naveen Andrews («Lost»), Michael Biehn, Josh Brolin, Marley Shelton og Jeff Fahey, for å nevne noen, og sannelig dukker Quentin opp også. Samtlige er som skreddersydd til rollene sine (ja jeg vet det egentlig er omvendt, men what the hell).

Som sagt er dette en splatterfilm, noe som i seg selv setter standarden for kritikk noe lavt. Man forventer som regel ikke mye av en splatter annet enn hjernedød blodig underholdning, og det får man jo for så vidt her også. Det er bare det at det ikke er hjernedødt her. Det er HELT KONGE! Det er sjeldent jeg koser meg SÅ voldsomt når kroppsdeler flyr i hytt og pine. Jeg gjør det når Robert Rodriguez sitter bak rattet. Nei, jeg har visst ikke mye å utsette på denne filmen, jeg har ikke det. Men hva skal jeg gjørra da, når en mann går ut og lager noe som er så komplett nydelig som dette her? Heng meg gjerne ut som en som ikke har peiling på god film og alt det der. Jeg driter i hva andre sier! Denne filmen går helt til topps uansett!!

TI AV TI!
terror52
«Åååh! Du hadd rætt, ælskling! Deinn her vibrert på en heeeeilt ainna måte einn deinn som ligg i nattbordskuffa!»

3 comments on “Planet Terror (2007) – Blod, gørr og skytemoro!

  1. jonasallarsen
    februar 26, 2009

    Har kun sett «Planet Terror», som jeg synes er helt superherlig🙂

    Skal få sett «Death Proof» også.

    • Thomas D.J
      februar 26, 2009

      Du burde egentlig sett «Death Proof» før Planet Terror. Er så mange detaljer man oppdager da, uten at jeg skal si så altfor mye mer om det akkurat nå…😉

  2. Ida
    juli 11, 2009

    Denne filmen er dødsmorsom. Så den en søndag da jeg var fyllesyk. Anbefales! Jeg flirte så mye at tårene kom:-D

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den februar 24, 2009 av i Anmeldelser, DVD med stikkord , , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,331 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

