FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Filmåret 2008

Så var 2008 over. Nyttårsaften har kommet.. og gått. Og det er nå på tide å ta et lite tilbakeblikk på de ulike filmene som enten har kommet direkte på DVD eller på kino. Av de jeg har sett i hvertfall…
I 2008 har jeg ikke fått kommet meg så mye på kino som jeg har ønsket, men jeg føler jeg har fått med meg de viktigste premierene i hvertfall. Uansett, her er en oppsummering over de filmene som har gitt meg de beste og verste filmopplevelsene, enten på kino eller DVD, i 2008, og vi starter med en Topp 16-liste over de beste:

16. DOOMSDAY (Neil Marshall, 2008)
doomsday8
Jeg liker slike type filmer, hvor enten et virus herjer villt, og halve (hele?) menneskeheten er enten døde, eller gjort til Zombier. Her er det ikke zombier ute og herjer, men ville tilstander blandt de overlevende fra viruset. En herlig blanding av Mad Max møter 28 Days Later. Love it!

15. MAX MANUS (Sandberg og Rønning, 2008)
max_manus_akselhennie
Norsk film blir bare bedre og bedre. Max Manus er et perfekt eksempel på dette, og dermed den første Norske filmen på min liste. En meget god historisk gjenfortelling av en av Norges største helter, glimrende portrettert av Axel Hennie.

14. BURY MY HEART AT WOUNDED KNEE (Simoneau, 2007)
6a00d8341bfc7553ef00e54f1cd7c08833-640wi
Dette er filmen som hele verden (ihvertfall USA) trenger å se. Det er en glitrende gjenfortelling av hva indianerne gjennomgikk takket være USA’s utbygging i vesten, hvordan de ble tvunget til å flytte, og hvordan de tilpasset seg. Strålende filmatisering av et mørkt kapittel i koloniseringens historie dette her, og selv vet jeg at jeg kommer til å bruke denne filmen i senere undervisning.

13. INTO THE WILD (Penn, 2007)
092
Sterk historie, basert på virkelige hendelser, om en mann som så seg lei på det luksuriøse, og flyktet ut til villmarken for å leve på det naturen kunne by. Glimrende naturskildringer og historiefortelling fra Sean Penn, gjør dette til en av årets beste filmer.

12. NO COUNTRY FOR OLD MEN (Coen bros. 2007)
14959696
Denne filmen har en litt merkelig historie for meg. Så den på kino under en studietur til York, hatet den, da jeg ikke skjønte bæra av hva den ville fortelle meg, og gikk rundt og va skikkelig forbanna på Coens for denne filmen her, da de er en av mine favorittregissører. Så hørte jeg samtlige i hele verden skryte den opp i skyene, så og si alle jeg prata med som hadde relativt god peiling på film elska den, og den vant flere Oscar også det året, blandt annet for beste film…! «Jaha?» husker jeg at jeg tenkte. «Har jeg virkelig tatt SÅ feil? Skal jeg gi den en sjanse til?» Og det gjorde jeg. Og nå som jeg visste hvilke type film det var, hva som er «intensjonen» med den, ble den et tusentalls ganger bedre, og raskt en av årets aller aller beste filmer. Tror mye av det skyldes det faktum at Javier Bardem er en av de kuleste filmskurkene EVVER!

11. JOHN RAMBO (Stallone, 2007)
rambo4-photo-01
Denne var en av de filmene jeg gleda meg mest til i 2008, og da jeg endelig fikk sett den… OMG så digg!! Mest fordi det ENDELIG kom en vettug actionfilm som, til tross for at det kun handler om PANG! BOOM! RATTATATATA!! og MASSE blod, også ga følelsen av at det var en mening bak det hele. Sly viste med «Rocky Balboa» (2006) at han kunne dette med historieformidling, og det viser han her også. Men i tillegg husker han at Rambo tross alt ER Rambo, og at det SKAL være for det meste bare PANG og BOOM og haugevis med muskler. Og det funker så det synger etter!

10. de USYNLIGE (Poppe, 2007)
p_l_sverre_valheim__129393o
Den andre norske filmen på lista, som i tillegg til Max Manus gir et meget godt bidrag i debatten om at norsk film bare blir bedre og bedre. Mye takket være Erik Poppes herlige vvisjoner og ikke minst glimrende skuespill fra nokså ukjente navn som Pål Sverre Valheim Hagen, som gjør en glitrende prestasjon i hovedrollen.

09. DYKKERKLOKKEN & SOMMERFUGLEN (Schnabel, 2007)
70574-agathe-de-la-fontaine
Kommer lett inn på listen over de beste filmene i 2008 for min del. Sterk og nydelig historie basert på virkelige hendelser dette her, om et unikt pågangsmot, styrke og sterk tålmodighet. Fin-fin veksling på synsvinkler. En nydelig film som rørte meg på mange måter.

08. HELLBOY II – THE GOLDEN ARMY (Del Toro, 2008)
hb1big
Jeg digger hele konseptet med HellBoy, og film nr to var ikke annet enn en heisatur uten like! Proppa full av underholdning, ga meg ikke ett kjedelig sekund i kinosetet. Ei heller når jeg endelig fikk den på DVD.

07. SWEENEY TODD – THE DEMON BARBER OF FLEET STREET (Burton, 2007)
sweeney_todd_still
Tim Burton er en av mine favorittregissører, noe han begrunner med denne fantastiske horrorMUSIKALEN! Og at Johnny Depp hadde SÅ bra sangstemme, var langt forbi min fatteevne. Hadde jeg kunnet sangene på forhånd, er jeg temmelig sikker jeg ville sittet i kinosetet og sunget med av hjertens lyst. Fy som jeg kosa meg de to timene!

06. 3:10 TO YUMA (Manghold, 2007)
310_to_yuma_russell_crows_christian_bale
Jeg har alltid likt western, men sjelden har jeg kosa meg så voldsomt av nyere westerns enn det jeg gjorde med denne filmen. ALT klaffer med denne filmen, og det er så herlig når det gjør det.

05. WALL-E (Stanton, 2008)
wall-e-4
Pixar har gitt meg haugevis av magiske øyeblikk. Man VET som regel at en ny Pixar-film får full klaff, og WALL-E er så langt i fra noe unntak. Filmens første halvdel må være noe av det visuelt nydeligste som er mulig å få av en animasjonsfilm, og det alene gjør at denne filmen kommer rett inn på topp 5. I tillegg må det nevnes at filmens forfilm – Presto – hjalp godt til med å gjøre denne filmopplevelsen til noe helt unikt. Fy som jeg lo, og dermed var atmosfæren satt for to enormt gode timer.

04. IRONMAN (Faverau, 2007)
hr_iron_man_armor
Nok en superhelt fra Marvel skulle filmatiseres, og du som jeg gleda meg. Og DU som jeg kosa meg da den endelig kom! Omsider var det en superheltfilm fra Marvel som leverte det samme som X-Men-filmene klarte, og dermed ga meg en av de aller beste filmopplevelsene på kino i 2008.

03. HAIRSPRAY (Shankman, 2007)
hairspray130107
Årets aller største feel-good-opplevelse for min del. Jeg trampa, jeg klappa, og jeg sang med alle de andre gangene jeg så den etter å ha lært meg sangene jeg lasta ned med en gang etter å ha sett den første gang. Hairspray gikk rett inn på listen min over favorittfilmer, og der kommer den til å være leeeeeenge!

02. INDIANA JONES & THE KINGDOM OF THE CRYSTAL SKULL (Spielberg, 2008)
indiana-jones-and-the-kingdom-of-the-crystal-skull-still-shot
Min første verdenspremiere siden «Star Wars – Episode III; Revenge of the Sith» (2005), og FY som jeg kosa meg!! Spielberg var i toppform, Harrison Ford ikke minst, var ENDA MER i toppform, og bortsett fra sluttminuttene, var dette en av årets aller største filmopplevelser.

01. THE DARK KNIGHT (Nolan, 2008)
the_dark_knight_joker

Det kom vel ikke som noen bombe, gjorde det vel? Men hva var det egentlig som gjorde denne filmen så utrolig fantastisk? Var det pga Heath Ledgers tragiske dødsfall, eller var det rett og slett fordi filmen ER så bra? Selv var jeg innom og lurte på første alternativ da jeg så den for aller første gang, men vifta den raskt fra meg da jeg innså hvor heftig filmopplevelse den nettopp hadde gitt meg. Heath Ledger leverer en legendarisk tolkning av The Joker, en rolle som for meg har glidd rett inn på første plass på lister som «beste skuespill evver!», «beste filmskurk evver», og så videre og så videre, men bare det faktum at dette kun er en DEL av det som gjør The Dark Knight så bra, gjør dette ikke bare til årets beste film 2008, men også til en av mine favorittfilmer noensinne. Noe som får meg til å tenke at det er på tide å se den igjen…

MEN! Filmåret 2008 har ikke bare bydd på glede. Det har vært nedturer også, dessverre. Det gledelige er for øvrig at listen over skuffelser er betraktelig mindre enn Topp 16, men den må nesten med her den også. Jeg presenterer derfor min Topp 5-liste over de største skuffelsene i 2008:

05. X-FILES – I WANT TO BELIEVE (Carter, 2008)
the_x-files_i_want__127785o
Det smerter meg, men den må dessverre med på denne listen. jeg r ihuga X-Files-fan, noe jeg har vært siden jeg så første episode av serien i 1994. Det var kanskje det som var problemet i forhold til denne filmen. For når man er ekstremt fan av noe, skaper man seg voldsomme forventninger, og det var nettopp det jeg hadde til denne filmen. jeg fikk frysninger av traileren, jeg fikk gåsehud straks jeg så Mulder og Scully på skjermen, men så kom omsider filmen, og den skuffa noe så sinnsykt ur ifra forventingene. Misforstå meg rett; «X-Files – I Want to believe» er en god film, en superb thriller, men grunnen til at den er på denne lista, er av den enkle grunn at det var særdeles lite «X-Files» over den. Jeg ble skuffa enkelt og greit fordi jeg hadde forventa så sinnsykt mye mer enn det jeg fikk. Men en god film er det.

04. THERE WILL BE BLOOD (Anderson, 2007)
2007_there_will_be_blood_013
«There Will Be Blood» er på denne lista av så og si samme grunn som X-Files. Den leverte så altfor lite i forhold til forventningene. Daniel Day Lewis er magisk i hovedrollen, Paul Thomas Anderson har alt det visuelle på plass og alt det der, men filmen ble altfor… KJEDELIG rett og slett. Og det er så synd, for jeg hadde også forventa så mye mer av denne enn det jeg fikk servert.

Og så var vi inne på topp 3, og nå er vi inne på de filmene som skuffa i 2008 av den enkle grunn at de suger reveballe og alt som er. Her snakker vi kjedsomhet, elendighet, og det å bomme totalt på mål som det er mulig å få. Først ute er

03. THE ASSASSINATION OF JESSE JAMES BY THE COWARD ROBERT FORD (Dominik, 2007)
assassination-of-jesse-james-by-the-coward-robert-ford-3
Jeez! Bare tittelen i seg selv er grunn nok for å havne på denne lista. Man rekker å sovne før man har sagt hva filmen heter… Og det er vel egentlig det mest spennende som skjer gjennom hele filmen… Det eneste som trekker opp med denne filmen er skuespillet, men det er ikke nok når filmen er så til de grader langdryg og KJEDELIG som denne.

02. AVP2 – REQUIEM (The Brothers Strausse, 2007)
5x3pjyq
Strausse-brødrene tråkker Aliens/Predator-konseptet så voldsomt ned i søla at man blir kvalm av mindre. Ta flakkende filming og bland det sammen med null belysing, regnfulle scener som selvfølgelig skal foregå på kvelden, og ekstreme nærbilder som gjør at man klarer å skille forskjellige hudceller fra hverandre, så får man AVP2. En suppe, nei, SMØRJE, uten like, og LETT inn på andreplassen over de mest skuffende filmene i 2008.

01. THE HAPPENING (Shyamalan, 2008)
zooey_deschanel_the_happening_movie_image1
En ting skal Shyamalan ha; Han klarte å servere oss det største mølet som noensinne er vist på kinoer verden over, og det er vel et lite kunststykke i seg selv. «The Happening» er filmen som ga meg så dårlig kinoopplevelse at jeg var sur i flere dager etterpå bare jeg tenkte på filmen. Plottet i seg selv var jo genialt det, men så klarer Shyamalan å «idiotisere» det hele ned til barnehagenivå, og vise oss skuespillere som tydelig har misforstått prinsippet med «acting» og tror de heller er på sopptur. MAKAN! Utdypende slakt av filmen finner du HER.

Såh! Der var listene mine.
Nå gjenstår det bare å se fram til kommende filmer i 2009, og så blir det spennende å se hvor mange av disse filmene vi ser igjen på årets Oscar-utdeling…

2 comments on “Filmåret 2008

  1. jonasallarsen
    januar 3, 2009

    Flott liste🙂

    Desverre er det mange her jeg ikke har sett, men jeg har ingen planer om å ikke se filmer i 2009, så det blir nok gjort noe med🙂

    Grunnet litt få kinobesøk bla. ble ikke min så lang, men det ble i hvert fall liste av det:

    http://jonasallarsen.wordpress.com/2009/01/03/de-beste-filmene-fra-2007-og-08/

    • Thomas D.J
      januar 3, 2009

      Fin liste det der.
      Utdypende kommentarer i bloggen din😉

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den januar 2, 2009 av i Film-stæsj med stikkord , , , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,331 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

