FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp 10: Musikksekvenser

Det er på tide med en ny liste, og denne gangen er det topp 10 i stedet for topp 5. Grunnen til det er enkel: Temaet er denne gangen musikksekvenser, og det er så altfor mange gode der ute til at jeg kan bestemme meg for bare 5. Når det er sagt, slet jeg voldsomt med å bestemme meg for hvordan jeg skulle rangere disse, med unntak av topp 3, men jeg mener å ha endt opp med en god rekkefølge. Here goes, fra tiende til første:

10. Pirates of the Caribbean; At World’s End – Final Battle

Av all musikk Hans Zimmer har laget opp gjennom tidene, er musikken til PotC raskt blitt favoritten. All musikk fra disse filmene er alle god nok til å havne på en slik liste, men ett spor utmerket seg spesielt i mitt hjerte da jeg hørte det, og det er det vi hører i denne scenen. Hvor mange ganger jeg har hør akkurat dette sporet, skal jeg ikke si for sikkert, men Zimmer ble en favoritt på ny etter dette.

09. The Green Mile

Her skal jeg ikke komme med noen tittel på musikksporet, da dette inneholder en liten spoiler (for de av dere som av en eller annen merkelig grunn enda ikke har sett denne fantastiske filmen), men jeg kan si såpass at Thomas Newmans fantastiske komposisjon og Frank Darabonts nydeige regi har gjort dette til en av de mest memorable filmscenene for min del. Får tårer i øya hver gang. The Green Mile var for øvrig den første filmen som fikk meg til å grine i en kinosal i voksen alder…

08. Road To Perdition – Rain Scene

En scene som også var med på min forrige liste – Favorittfilmscener – men kombinasjonen musikk/bilde er så eitrande godt, ja så og si perfekt, at den må med på denne lista også.

07. The Chronicles of Narnia; The Lion, The Witch and the Wardrobe – The Battle

Harry Gregson-Williams har gjort så bra arbeid med musikken i denne scenen at jeg får frysninger hver gang. Velfortjent sjetteplass.

06. Braveheart – Revenge

Mel Gibsons formidable regi + James Horners geniarbeid = stemningsfylte scener til tusen! Bilde og musikk i denne scenen er… ja, det er sånn det skal gjøres! Rett og slett!

05. Schindler’s List – I could have done more

En scene som setter voldsomme følelser i sving hos undertegnede. John Williams’ følelsesladde musikk og Steven Spielbergs uforglemmelige fortellerkunst har skapt en scene som viser det gode i all ondskapen i verden. En nydelig scene som gir meg tårer i øynene hver gang.

04. Pay It Forward – End Scene

For deg som ikke har sett denne: STYR UNNA! Major spoiler!
Her holder det kun å se denne snutten så begynner jeg å tute verre enn en tåkelur! Nydeligere/tristere slutt har jeg aldri sett maken til!

03. The Last of the Mohicans – End Scene

Musikken til denne filmen har nærmest blitt en klassiker, og en slik god klassiker at den fortjener en plass blandt topp 3. Michael Manns regi og Trevor Jones’/Randy Edelmans musikk skaper en herlig stemning. Like bra hver gang!

02. The Passion of the Christ – Mary Goes to Jesus

En sterk film med masse inntrykk. John Debneys musikk forsterker disse inntrykkene og gir oss en fantastisk filmopplevelse. Dette her er filmskaping på sitt beste!

01. The Rock – Opening Titles

Slik skal det være! Man får det rett og slett ikke bedre enn dette! Dette er filmen jeg så seks (6) ganger på kino sommeren den kom, og mye takket være disse åpningstitlene. Og hvor mange ganger jeg i ettertid har satt på filmen kun for å høre musikken i åpningsscenen, har jeg mistet tellingen over. En verdig vinner. Ingen over, ingen ved siden!

Jonas, tar du utfordringen, dersom jeg utfordrer deg til å gjøre det samme?😉

3 comments on “Topp 10: Musikksekvenser

  1. Jonas
    oktober 20, 2008

    Utfordringa tas, skal mekke en liste temmelig snart🙂

  2. Thomas D.J
    oktober 20, 2008

    Høres bra ut. Følger spent med😉

  3. sjekk denne bloggen:
    oktober 24, 2008

    http://whitelodge.no

    veldig fin filmblogg også

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den oktober 20, 2008 av i Film-stæsj med stikkord , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

