FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

Topp fem: Favorittfilmscener

Sleipe Jonas tagga meg, og lurte på hva som var mine favorittfilmscener. Etter mye om og men er de omsider klare:

5. JFK – Kevin Costner monologue


Denne havner på lista ene og alene grunnet Costners formidable innsats i denne scenen

4. HEAT – Downtown shootout


Grunnen er temmelig enkel; Man får rett og slett ingen bedre skytescene enn denne!

3. ROAD TO PERDITION – Rain scene (de som eventuelt ikke har sett denne filmen bør kanskje styre unna denne videoen for ikke å få ødelagt eventuelle overraskelser)


Denne scenen kommer blant topp 3 takket være formidabel regi, nydelig filming, og genial lyd/musikk-redigering, som alle bidrar til å skape intet annet enn en magisk filmscene.

2. THE SHINING – Heeere’s Johnny!


Ingen liste uten denne forglemmelige kalssikeren, skremmelig godt utført av den alltid geniale Jack Nicholson. Uten tvil en av de mest uforglemmelige filmscener gjennom tidene.

And the winner iiiis…

1. GLADIATOR – Father and son.
Av en eller annen merkelig grunn finner jeg ikke denne scenen noen plass, verken på youtube, googlevideo eller andre video-nettsteder. Kan ha noe med å gjøre at det er en av de «slettede scenene» fra kinoversjonen av filmen. Hvem vet? Men jeg finner den altså ikke. Men dersom du har 2 disc-versjonen aller 3 disc extended edition av filmen, er det altså mulig å få med seg denne filmatisk perfekte og nydelige scenen hvor Joaquin Phoenix storspiller så til de grader at det gir frysninger hver gang. Ingen replikker, bare knall skuespill, fantastisk musikk, regi og lyssetting, gjør dette til min absolutte favoritt noensinne!

So, there it is. Mine fem favoritter. Dette var litt moro i grunn. Kjenenr jeg har lyst til å komme tilbake med fler lister etter hvert🙂

3 comments on “Topp fem: Favorittfilmscener

  1. jonasallarsen
    august 31, 2008

    Stilig – det var rett før jeg skrev «Velkommen til WordPress», men det ville jo ikke bli helt riktig😉

    Skal bli flinkere til å oppdatere filmbloggen min også, håper iallefall det.

  2. Thomas D.J
    august 31, 2008

    Hehe, nei, men jeg blir ikke sur om du sier det likevel. Alltid hyggelig å bli ønsket velkommen😉

  3. Tilbaketråkk: Topp 10: Musikksekvenser « Thoms Filmblogg

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den august 31, 2008 av i Film-stæsj med stikkord , , .

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

