FILMFRIK

En filmfriks frikerier om film

The Happening (2008) – «Skrekk og gru» får en ny mening!

Shyamalan har nådd bunnen. La meg utdype…

En helt vanlig morgen i Central Park skjer det; Helt uten forvarsel begynner alle som befinner seg på samme område å oppføre seg rart. De begynner å snakke uten mening, før de like etter tar sitt eget liv. Folk kaster seg ut fra bygninger, de legger seg frivillig under gressklippere, mater seg selv til løver, stikker seg ihjel med strikkepinner, eller andre grufulle selvmordsmetoder. Etter hvert som dette begynner å skje flere plasser, begynner man straks å spørre seg om hva som forårsaker det. Er et terroristangrep, et eksperiment som har gått galt, eller hva? Det eneste de «vet» er at det smitter via luften eller vann. Men hvordan?? Og hvordan kommer man seg fra det med livet i behold??

Jeg trodde jeg skulle få en bra start på sommeren med filmer som «Hulk» og denne her. Så feil kunne man ta. For første gang har jeg opplevd to elendige kinoopplevelser etter hverandre, så nå begynner jeg å frykte hva jeg har i vente med filmer som «Narnia», «X-Files» og «The Dark Knight», for å nevne noen. Men samtidig er jeg med godt mot, for jeg vet det ikke er mulig å kjøre et skip heftigere på grunna enn det Shyamalan har gjort med «The Happening». Selv er jeg en av de som liker filmene hans, og synes de har en kreativ, fantasifull og morsom «»twist» over seg, dog ingen av dem kan noensinne måle seg med «Den Sjette Sans». Her har han «omsider» bæsja på leggen.
Plottet i seg selv er genialt det! Plutselig skjer det en hel uforklarlige ting som faktisk ER ganske skremmende, men når Shyamalan ender opp med å bruke den forklaringen vi finner i filmen, blir det bare for tåpelig, og det faller så udelikat at det skjærer i marg og bein. Nei, jeg kommer ikke med noen spoiler her, for dette er noe man skjønner lenge før karakterene i filmen. Det er så forutsigbart og kjedelig, at det er pinlig! Jeg må ærlig innrømme at jeg store deler av filmen satt og spekulerte i hva i all verden det er som har skjedd med Shyamalan, for som vanlig skriver han manuset og regisserer selv. Men i motsetning til hans tidligere filmer, eier han ikke fortellerkunst her. I tillegg til den elendige storyen, prøver han pinadø å fortelle oss at vi må være snille med naturen, at vi må passe oss for hvordan vi behandler den, og dette blir så barnehagerelatert at jeg satt der og var flau på hans vegne.

Og så tar man en titt på gjengen foran kamera, og her får man også en «bekreftelse» på at Shyamalan har glemt gamle kunster. Her virker det rett og slett som om han har glemt hvordan man instruerer skuespillerne, for her får vi servert noe som ligner finnsk fjernsynsteater mer enn noe annet! I slike tilfeller kan man som regel overlate ansvaret til selve skuespillerne å redde situasjonen. Greia da er at man må ha gode skuespillere som kan KLARE å ha dette ansvaret. Det skjer ikke her. Mark «Marky Mark» Wahlberg virker som en tomsete tulling på sopptur, og da helst fleinsopp… Fyren har jo vist i filmer som «The Basketball Diaries» og «The Departed» at han KAN å spille, så hva det var som skjedde på settet til denne filmen, vil for evig og alltid for meg være et mysterium.
Zooey Deschanel er stivere enn et stykke papp, og har visst bare ett ansiktsuttrykk i filmen. Storøyd og sutrete over at hun har gjort tidenes blemme å ikke fortalt mannen sin at hun har vært på kafe og spist is sammen en mannlig kollega. Det er sannelig bra at ikke alle ekteskap sliter med SLIKE voldsomme problemer…!
Men kjemien de to i mellom er verre. Den var så elendig at jeg satt med fysiske smerter stort sett gjennom hele filmen.

«Men er det virkelig ikke NOE positivt å si om denne filmen da, Thomas?» spør du kanskje? Joda, det ER faktisk det. Det eneste som gjorde filmen «spennende» er den alltid fabelaktige musikken til James Newton Howard! Så kudos til Howard som dermed var den eneste som tilførte filmen noe bra! Og så john Leguizamo da, som er den eneste som gjør en god rolle i denne filmen. Bare så synd han ikke får mer kameratid…
Men det redder dessverre ikke filmen fra å bli en katastrofal kalkun!

1/10


«Det er SISTE gang vi jobber for Shyamalan! Makan til elendig hotellrom!»

Legg igjen en kommentar

Informasjon

Dette innlegget ble postet den august 30, 2008 av i Uncategorized.

This blog is written by:

Arkiv:

Så mange har vært innom:

  • 28,309 hits

Bloggurat

Bloggurat

Skriv din epostadresse for å følge denne bloggen og motta meldinger om nye artikler på epost.

Bli med 552 andre følgere

